تحقیق : شناسایی و دسته بندی مشکلات و موانع پیش روی یک مربی کارآفرینی و ارائه راه حل های مناسب برای دفع یا کاهش این مشکلات
فرمت : word
تعداد صفحه : 61
قیمت : مبلغ ۶ هزار تومان
چکیده
جوان بودن جمعیت مشکل بیکاری، اشتغال و خصوصاً اشتغال فارغ التحصیلان وجود منابع فراوان سرزمینی و موقعیت مناسب جغرافیایی لزوم توجه به کارآفرینی در ایران معاصر را به ضرورتی ملی تبدیل کرده است. اگر چه کارآفرینی در معنای واقعی آن پدیده ای فرهنگی و کلان است و توسعه و ترویج آن مستلزم توجه جدی در سطح ملی و تدوین برنامه های جامع بلند مدت می باشد اما گستره مشكلات و لزوم درمان فوری پدیده بیکاری و اشتغال مسولین امور را در سالهای اخیر بر آن داشته است تا در کنار برنامه های بلند مدت برای ترویج کارآفرینی و توسعه اقتصادی و رشد سرانه های اقتصادی، توجه مضاعف و موازی به پدیده آموزش کارآفرینی و ارایه مهارت های کسب و کار به فراگیران و مخاطبان عام داشته باشند. آموزش کارآفرینی به مانند هر نوع آموزش دیگری خود متشكل از فرایندی به هم پیوسته و پیچیده است که هم عوامل محیطی و ساختاری را در بر می گیرد و هم عوامل درونی و تخصصی هم در آن دخالت دارند، در کنار این عوامل آموزش کارآفرینی به علت ماهیت خاص آن دارای ظرایف و پیچیدگی های ویژه ای است. مخاطبان کارآفرینی عموماً از طیف های مختلف سنی و جنسی و تحصیلی تشكيل شده اند. آنها دارای انگیزه های، علایق و تجارب متفاوتی هستند. مربیان هم بنا به جدید بودن بحث آموزش کارآفرینی معمولاً دارای تجارب عمیق و سازنده ای کافی و وافی نیستند. در این میان استراتژی متلاطم آموزش کارآفرینی و بی ثباتی قوانین و دستورالعمل های متعدد بانکی و اداری هم باعث ابهام هر چه بیشتر این حوزه شده اند.
لذا بررسی مشکلات مربیان کارآفرینی به عنوان بخشی از زنجیره آموزش های کارآفرینی می تواند راهگشای مفیدی برای حل مسائل آموزش کارآفرینی باشد. این پروژه با این رويكرد و به امید شناسایی و دسته بندی مشکلات اصلی مربیان تهیه و تدوین شده است.
گزارش حاضر به منظور شناسایی و دسته بندی مشکلات مربیان کارآفرینی تهیه و تدوین شده است. تحقیق به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش مربیان کارآفرینی دارای سابقه تدریس در دوره های آموزشی مصوب موسسه کار و تامین اجتماعی بودهاند. مجموعاً 28 نفر از مربیان دارای سابقه حداقل 2 دوره تدریس شناسایی شدند و در تکمیل پرسشنامه محقق را یاری داده اند. برای سنجش موضوع تحقیق پرسشنامه ای با 25 گویه اصلی به شیوه طیف لیکرت طراحی و در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. مشکلات مورد مطالعه بر اساس آراء خبرگان و کارشناسان موضوع در پنج متون کلی «محتوای آموزشی» «مشکلات مربوط به ویژگیها و توانمندی مربی»، «مشکلات مربوط به فراگیران»، «مشکلات مربوط به عوامل فرهنگی و اجتماعی»، «مشکلات مربوط به عوامل اقتصادی و محیطی»، دسته بندی شده اند.
جمع بندی و تحلیل نتایج نشان می دهند به تربیت پنج عامل نا آشنایی مدیران و مسئولین با مباحث کارآفرینی، بی ثباتی قوانین و آیین نامه ها (مقررات بخشنامه ها، دستورالعمل ها و... برخورد نامناسب جامعه با کارآفرینان، حضور طیف های متنوع سنی، جنسی و تحصیلی در دوره ها، ناآشنایی مربیان با نحوه اداره کارگاه آموزشی، اجرای نیازسنجی آموزشی و انتخاب محتوای مناسب، نحوه ارزیابی فراگیران ...) مهمترین مشکلات پیش روی مربیان کارآفرینان هستند.
همچنین بر اساس یافته های میدانی مهمترین عوامل و مشکلات اصلی در بین مقولات پنج گانه به این شرح می باشند. «بی ثباتی قوانین و آیین نامه ها» در مقوله مشکلات مربوط به عوامل اقتصادی و محیطی، «ناآشنایی مدیران و مسولین با مباحث کارآفرینی» در مقوله مشکلات مربوط به عوامل فرهنگی اجتماعی، «حضور طیف های متنوع سنی، جنسی و تحصیلی در دوره های آموزشی» مقوله مشکلات مربوط به فراگیران «آشنایی اندک مربیان با نحوه اداره کارگاههای آموزشی» در مقوله مشکلات مربوط به ویژگی های و توانمندی های مربی، «تاکید زیاد بر مبانی، تاریخچه و مباحث آکادمیک علم کارآفرینی» در مقوله محتوای آموزشی به ترتیب مهمترین و موثرترین مشکلات در بین مقولات اصلی شناخته شده اند.
همانطور که نتایج فوق نشان می دهند کماکان اصلی ترین مشکلات پیش روی آموزش کارآفرینی در حوزه های فرافردی و فراتخصصی (مربیان، آموزش، متون و...) قرار می گیرد و مسایل اصلی آموزش کارآفرینی در حوزه های ساختاری محیطی و اقتصادی و فرهنگی اجتماعی جای گرفته اند. شایان ذکر است از بین پنج گویه اصلی 3 مورد آنها در بین مقولات فرهنگ اجتماعی و اقتصادی محیطی قرار دارند. لذا شایسته است که در کنار غنی سازی فرایند آموزش کارآفرینی تاکید ویژه ای روی بحث فرهنگ سازی، معرفی کارآفرینی، آموزش توجیهی مسولین و دست اندرکاران، نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی و علی الخصوص توجه به نهاد آموزش و پرورش می توانند راهکارهایی مفید برای تحصیل فرایند آموزش باشند. همچنین بر اساس نتایج می توان گفت که ارتقاء سطح مربیان کار آفرینی به لحاظ تئوری و عملی و توانمندسازی آنها در تدریس و آشنایی با روشهای مختلف تدریس و ارایه و اجراي کارگاههای آموزشی می تواند مفید و موثر واقع باشد.
راهکار بعدی ماخوذ از نتایج این است که تا حد امکان دوره ها به لحاظ ویژگی ها در فراگیران تخصصی و همگن برگزار شود. و تدابیری در جهت حضور فراگیران همسطح به لحاظ سنی، توانایی، تحصیلی از شیوه ها شود.
همچنین بر اساس مصاحبه های حضوری و جمع بندی پاسخ های باز می توان اشاره کرد که ارائه خدمات مشاوره ای به فراگیران بعد از دوره های آموزش، تشكيل بنگاههای تیمی کارآفرینی اشاره به فعالیت های تعاونی ها، کارآموزی کارآفرینان جوان در کنار بنگاههای کارآفرینی قدیمی، واگذاری بخشی از سهام عدالت در قالب يك طرح کارشناسی شده به کارآفرینان می توانند قابل بحث و تامل باشند.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه:
هدف از تهیه گزارش
یافته های تحقیق:
الف: ویژگی های عمومی پاسخگویان:
ب: ارائه یافته های کلی طرح:
ج: دسته بندی مشکلات مربیان:
1- الویت بندی عوامل 25 گانه تحقیق
2- اولویت بندی عوامل مقوله محتوای آموزشی
3- اولویت بندی عوامل مقوله مشكلات مربوط به ويژگيها و توانمنديهاي مربي
4- اولویت بندی عوامل مقوله مشكلات مربوط به فراگيران
5- اولویت بندی عوامل مقوله مشكلات مربوط به عوامل فرهنگي، اجتماعي
6- اولویت بندی عوامل مقوله مشكلات مربوط به عوامل اقتصادي و محيطي
نتیجه گیری
پیشنهادات برای ادامه مطالعات
پیوست شماره 1(پرسشنامه تحقيق)
پيوست شماره 2(آزمون فريدمن)
پيوست شماره 3(ضريب آلفاي كرونباخ)
فهرست جدول
جدول شماره 1 : توزیع فراوانی کمبود منابع و متون آموزشی مناسب و استاندارد
جدول شماره 2 : توزیع فراوانی کمبود وسایل کمک آموزشی (اسلاید، فیلم و غیره)
جدول شماره 3 : توزیع فراوانی ارتباط کم موضوعات تدریس با واقعیت های جامعه
جدول شماره 4 : توزیع فراوانی تاكيد بيش از حد بر مباحث تئوريك در آموزش هاي كارآفريني
جدول شماره 5: توزیع فراوانی تاكيد زياد بر مباني ، تاريخچه و مباحث آكادميك علم كارآفريني
جدول شماره 6: توزیع فراوانی ناآشنايي مربيان با اصول تدريس بزرگسالان
جدول شماره 7: توزیع فراوانی آشنايي ناكافي مربيان از ميزان و نوع حمايتهاي مالي و غير مالي ارائه شده به كارآفرينان در كشور
جدول شماره8 : توزیع فراوانی آشنايي ناكافي مربيان از نحوه اداره كارگاههاي آموزشي نظير نيازسنجي فراگيران، انتخاب محتواي مناسب، نحوه ارزيابي فراگيران دوره
جدول شماره 9: توزیع فراوانی ناآشنايي مربيان از اهداف اصلي آموزشهاي كارآفريني
جدول شماره 10 : توزیع فراوانی عدم اعتقاد مربيان به مفيد و مناسب بودن آموزشهاي كارآفريني
جدول شماره 11 : توزیع فراوانی حضور طيف هاي متنوع (سني ، جنسي، تحصيلي و مهارتي )فراگيران در دورهها
جدول شماره 12 : توزیع فراوانی آشنايي اندك فراگيران با مشاغل مختلف
جدول شماره 13 : توزیع فراوانی ضعف بنيه مالي فراگيران
جدول شماره 14 : توزیع فراوانی انتظارات غير واقعي فراگيران از آموزشهاي كارآفريني
جدول شماره 15 : توزیع فراوانی ضعف مهارت هاي پايه در فراگيران(اعم از مهارت هاي ارتباطي، كلامي، و...)
جدول شماره 16 : توزیع فراوانی برخورد نامناسب جامعه با كارآفرينان
جدول شماره 17 : توزیع فراوانی جايگاه نامناسب كارآفرينان در جامعه
جدول شماره 18 : توزیع فراوانی فقدان يا ضعف فرهنگ كارآفريني در جامعه
جدول شماره 19 : توزیع فراوانی ضعف فرهنگ مشاركت و كمبود تجربه كار تيمي
جدول شماره 20 : توزیع فراوانی ناآشنايي مديران و مسولين با مباحث كارآفريني
جدول شماره 21 : توزیع فراوانی بي ثباتي قوانين و آيين نامه ها (مقررات، بخشنامه ها، دستورالعملها و ....)
جدول شماره 22 : توزیع فراوانی دست و پا گير بودن مقررات اداري(بوروكراسي عريض و طويل اداري)
جدول شماره 23 : توزیع فراوانی نداشتن استراتژي جامع در آموزش كارآفريني
جدول شماره 24 : توزیع فراوانی كمبود امكانات و تسهيلات مناسب براي كارآفرينان
جدول شماره 25 : توزیع فراوانی غير رقابتي بودن عرصه توليد يا وجود رقابت ناسالم
جدول شماره 26 اولویت بندی عوامل 25 گانه موثر بر مشکلات مربیان کارآفرینی بر اساس آزمون فریدمن
جدول شماره 27 : اولویت بندی عوامل مقوله محتوای آموزشی بر اساس آزمون فریدمن
جدول شماره 28 : اولویت بندی عوامل مقوله مشكلات مربوط به ويژگيها و توانمنديهاي مربي بر اساس آزمون فریدمن
جدول شماره 29 : اولویت بندی عوامل مقوله مشكلات مربوط به فراگيران بر اساس آزمون فریدمن
جدول شماره 30 : اولویت بندی عوامل مقوله مشكلات مربوط به عوامل فرهنگي، اجتماعي بر اساس آزمون فریدمن
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
مديريت منا بع انساني ,
|