مقاله : بررسی تأثیر بازی در یادگیری ریاضیات مقطع راهنمایی
فرمت : word
تعداد صفحه : 40
قیمت : مبلغ ۴ هزار تومان
چکیده
علم ریاضی به خاطر ماهیت انتزاعی و ذهنی که دارد، موثرترین ابزار در گسترش و پرورش ساختارهای منطقی و فرآیندهای ذهنی است. ریاضیات و مفاهیم آن بر خلاف بسیاری از مفاهیم علوم تجربی ( که در حیطه محسوس آدمی قرار دارند )، عمدتاً ذهنی و انتزاعی هستند و به صورت اشیاء مادی، وجود خارجی ندارند. یعنی بسیاری از مفاهیم ریاضی تصوراتی هستند از اشیاء که ترجمان آن به همان صورت ذهنی در دنیای واقعی میسر نیست، مانند مفاهیم نقطه و صفحه. از طرف دیگر در حالی که مفاهیم علوم تجربی و خواص نسبت داده شده به اجسام و پدیده ها تغییر پذیرند یا در شرایطی صحت و شمول خود را از دست می دهند، مفاهیم ریاضی دارای منطق مطلق هستند، یعنی در همه جا و همه وقت و در هر شرایطی ثابتند.
بخاطر این ویژگی ها، یادگیری و آموزش ریاضیات نسبت به علوم دیگر مشکل تر است و روش های آموزشی و مطالعه آن را خاص کرده است و نمی توان دقیقاً مشخص کرد که ریاضیات چگونه یادگرفته می شود و در نتیجه انتخاب و داوری در مورد پدید آوردن شرایط برای فراگیری بهتر و سهل تر چندان آسان نیست.
مهم ترین پیشنهاد آن است که محیط و فضای یادگیری باید مجال انتخاب آزادنه و فعالیت فردی در روش اجرایی را به فراگیر بدهد. سوال عمده آن است که مجموعه تلاش ها و عملکردها و روش های مدرس چگونه باشد که در این فضای آزاد و مناسب، امکان انتخاب درست فرآیندهای تفکر را برای انتزاع مفهوم مورد نظر و تجلی آن را به صورت رفتار ریاضی به فراگیر بدهد. بنظر میرسد بازی برای رسیدن به این منظور فضای مناسبی باشد.
یادگیری از راه بازی دارای سه مرحله یا فازاست: 1- جمع آوری داده ها، 2- ابداع مفهوم، 3-تعمیم مفهوم، که به عنوان روش اکتشافی مطرح است. در بازی مفهوم توسط خود فراگیر از ورای تجربیات فردی و شخصیش، ولیکن تحت هدایت معلم و با تدارک قبلی وسایل و ابزار و مواد توسط معلم، انتزاع می گردد. اعتقاد بر این است که در بازی فراگیر، خود شخصاً به آموزش خود بر اساس سرعت، توانایی و روش های انجام کار فردی خود میپردازد و یادگیری عمیق تر و پایدارتری خواهد داشت. علاوه بر آن، در این روش همان طور که ملاحظه می شود، کلاس مرکز فرماندهی معلم و تسلیم پذیری دانش آموز نیست. بلکه در آن مجال بروز و اظهار دانش آموز و به باور در آوردن آن چه یاد می گیرد، به حد کافی داده شده است .
چنین روشی منجر به پرورش تفکری آزاد، منطقی و انتقاد پذیر می گردد. آزادی عملی که در نحوه انجام فعالیت ها و کار مشترک گروهی در بطن این روش وجود دارد، خود زمینه بسیار مساعد و ارزنده ای برای پرورش روحیه سازگاری، گذشت، همکاری، برون گرایی به جای درون گرایی و تک روی می گردد.
بازی در آموزش یا بهتر بگوییم آموزش با بازی یکی از تاثیر گذارترین شیوه آموزش در دنیا می باشد. امروزه ضمن منع نکردن بازی کودکان ، اندیشمندان بیشماری می کوشند تا با توجه و تمرکز بر روی این پدیده ذهنی و جسمی تحقیقات گسترده ای را انجام داده و از این طریق سعادت و موفقیت فردی و اجتماعی را برای جوامع بشری به ارمغان آورند .
نگارندگان در این مقاله سعی کرده اند تا با ارائه نظریات روان شناسی و تربیتی و مذهبی میزان تأثیر بازی ( خصوصا بازی های گروهی) را در یادگیری دانش آموزان بررسی کنند و بازی های ساده ای را پیشنهاد نمایند که کاربردی در آموزش ریاضی داشته باشد
فهرست
-
تقدیم و تشکر
-
چکیده
-
مقدمه
-
فصل اول : کلیات
-
فصل دوم : جمع آوری اطلاعات
-
فصل سوم : اجرای روش تحقیق
-
فصل چهارم : بررسی اطلاعات
-
فصل پنجم : نتیجه گیری
-
منابع و مآخذ
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|