پروژه: بررسي خودروهای برقی
چكيده
به علت پيشرفت روز افزون صنعت خودرو و توليد انبوه خودروهاي احتراق داخلي که مشکلات گوناگوني از قبيل آلودگي هوا بوجود مي آورد و نيز محدود بودن ذخاير سوخت فسيلي و گران بودن آن تحقيق و طراحي در مورد خودروهاي برقي به يکي از برنامه هاي اصلي صنعت خودرو مخصوصاً در کشورهاي پيشرفته اروپايي و آمريکايي بدل شده است ايران نيز در چند ساله اخير تحقيقاتي در اين زمينه انجام داده است شرکتهاي ايران خودرو، سايپا و کيش خودرو تحقيقات در اين زمينه را ادامه مي دهند اين تحقيقات به توليد نمونه هايي در شرکتهاي ايران خودرو و سايپا منجر شده که در نمايشگاههاي خودرو به معرض ديد عموم قرار گرفته است شرکت کيش خودرو نيز در حال ساخت خودرو برقي نمونه مي باشد.
اين پروژه به بررسي سيستم انتقال قدرت در خودروهاي برقي و مقايسه آن با سيستم انتقال قدرت در خودروهاي احتراق داخلي مي پردازد.
درفصل اول پس ازمعرفي و تعريف خودروي برقي و شرح مختصري در مورد تاريخچه خودرو برقي به بررسي مزيتهاي اين نوع خودرو مي پردازيم ابتدا مزيت خودروي برقي از نظر نوع انرژي و سپس مزيت تجهيزات الکتريکي مورد استفاده و مشکلات موجود در خودروي برقي مي پردازيم .
در فصل دوم به معرفي سه نوع سيستم که در توليد انبوه خودروهاي برقي بيشتر مورد استفاده و تحقيق قرار گرفته اند مي پردازيم در فصل سوم تهيه منحني ها و مشخصه هاي عملکرد خودرو برقي ارائه مي گردد و شامل تهيه مقادير بهينه ، طراحي و تکميل يک خودرو براي تبديل مي باشد شکل 3-1 اين مراحل را به طور شماتيک نمايش مي دهد .
- تأثير وزن در خودرو برقي
موضوع وزن را بايد در سه مرحله مورد توجه قرار داد.1- قبل از انتخاب خودرويي که مي بايد تبديل شود و تا چه ميزاني کاهش وزن امکان پذير است .
2- هنگام تبديل خودرو به خودرو برقي : وزن خودرو پس از برداشتن وزنهاي غيرضروري بايد تا حد ممکن کاهش زيادي داشته باشد و بنابراين بدنه زيبايي کم وزن مورد نظر مي باشد نبايد براي نصب قطعات جديد روي قاب و شاسي خودرو و سوراخ کاري انجام شود.
3- وزن خودرو پس از تبديل
پس از کاهش وزن که حدود 3000 تا 4000 کيلوگرم خواهد بود شاسي و بدنه آماده اي براي خودرو برقي خواهيم داشت دليل اهميت وزن و تأکيد برآن به اين خاطر است که وزن مستقيماً با عملکرد خودرو شامل شتاب، بالا رفتن از شيب ، سرعت و مسافت ، حرکت متناسب است.
تجهيزات انتقال شامل کليه قطعاتي است که قدرت توليد را به چرخها و تايرها انتقال مي دهند وقتي ما راجع به تجهيزات انتقال قدرت صحبت مي کنيم بايد اين تجهيزات و عملکردشان جداگانه در يک خودرو برقي و يک موتور احتراق داخلي بررسي شوند در فصل چهارم راجع به قسمتهاي اصلي شامل تفاوتهايي در موتور الکتريکي و موتور احتراق داخلي بحث مي کنيم درمورد مشخصات اجرايي، بحث در مورد انتخاب چرخدنده انتقال و مزيت استفاده از گيربکس اتوماتيک دستي ، گيربکس کهنه يا نو و سيال سبک يا سنگين براي روانکاري و رواندمانهاي انتقال قدرت بحث مي نمائيم . قبل از تبديل خودرو به خودرو برقي بايد مشخص کرد که خواسته اصلي ما از خودرو برقي چيست آيا يک سرعت بالا و شتاب گيري مناسب لازم است با يک مسافت طولاني حرکت مدنظر بوده و يا خواسته هاي ديگر مطرح است وزن خودرو برقي مهمترين عامل در هر طراحي مي باشد ولي شتاب گيري خودرو طراحي به خصوصي را مي طلبد در فصل پنجم در مورد اتصال موتور برقي و سيستم انتقال قدرت به بدنه انتخاب شده بحث مي شود و شامل مراحل زير است در فصل ششم ابتدا مشخصات کلي که از خودرو پيکان برقي انتظار داريم بيان مي شود سپس بر اساس اين مشخصات منحني هاي گشتاور توان مصرفي خودرو بدست مي آيد و موتور الکتريکي انتخاب شده با منحني ها و مشخصات بدست آمده مقايسه مي گردد در پايان قطعات مورد نياز تبديل سيستم انتقال موجود به سيستمي مناسب موتور الکتريکي طراحي مي گردد.
ماشينهاي خورشيدي به طور کمي انرژي را توسط سلولهاي خورشيدي گرفته و به موتور انتقال داده و سپس از موتور به چرخها منتقل مي گردد سلولهاي خورشيدي به کار رفته اغلب سيليکوني تک کريستال مي باشند از طرفي بايد بدنه طوري طراحي شود که ضريب درگ در حدود 000012 گردد قيمت يک نمونه ماشين خورشيدي حدود 220000 دلار به دست مي آيد و اين ماشينها براي شرکت در مسابقات طراحي مي گردندكه در فصل هفتم به اين مقوله مي پردازد سيستم مکانيکي يک ماشين خورشيدي معمولاً از نظر مفهوم ساده است اما آنها براي کم کردن اصطکاک و وزن در حاليکه از لحاظ مقاومت بتواند شرايط گوناگون جاده اي را تحمل کنند طراحي مي شوند فلزهاي سبکي مانند تيتانيوم و کامپوزيتها معمولاً به خاطر اينکه نسبت مقاومت به وزن بالايي دارد و از لحاظ بهره وري مناسبند ، مورد استفاده قرار مي گيرند سيستم مکانيکي متشکل از سيستم تعليق ، ترمزها ، سيستم رانش ، چرخها، تايرها مي باشد اتحاديه برگزاري مسابقات قوانين بسيار کمي را ايجاد کرده و قانون کلي در طراحي اين گونه ماشينها وجود ندارد.ماشينهاي خورشيدي معمولاً داراي سه يا چهارچرخ مي باشد (که بر طبق قوانين حداقل سه چرخ لازم است ) نوع معمول سه چرخ آن داراي دو چرخ در جلو و يک چرخ در عقب است که معمولاً چرخ عقب همان چرخ محرک است ماشينهاي چهار چرخ برخي اوقات مانند ماشينهاي معمولي هستند (يکي از چرخهاي عقب ، پشت چرخ محرک است) دسته ديگرچهار چرخها داراي دو چرخ نزديک به هم در عقب هستند (بسيار شبيه به نوع سه چرخ). اين مطالب در فصل هشتم بررسي مي شود
درباره :
طراحی و شبیه سازی روبات , خودرو برقي - تشخیص خودرو ,
|