منوی اصلی |
 |
|
|
تاريخ : سه شنبه 16 اردیبهشت 1404 |
|
|
درباره ي سايت |
 |
|
|
تهیه پیشینه پژوهش ::
پیشینه یا سوابق پژوهشی مربوط به مساله تحقیق یکی از عناصر مهم پروپوزالهای پژوهشی و نیز تحقیقات محسوب میشود. در این قسمت به چند سوال عمده در این زمینه پاسخ میگوییم.
چرا باید پیشینه تهیه کنیم؟ جمعآوری پیشینه چه اهمیتی دارد؟ همانطور که مي دانيد، پژوهش اساساً به دنبال پاسخ سؤالات یا آزمون فرضیاتی است که در بیان مساله مطرح شده است. از آنجا که ما اولین یا تنها پژوهشگر این کرهی خاکی نیستیم!!!، همواره باید احتمال بدهیم که پژوهشگران دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که به مسالهای عین یا شبیه مساله تحقیق ما پرداخته باشند. مراجعه به تحقیقات، مقالات یا کتابها و حتی مصاحبهها یا سخنرانیهای آنان میتواند پیامدهای مثبت متعددی داشته باشد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- ابعاد جدیدی از مساله تحقیق را بر ما آشکار کند تا به جای تکرار بیهودهی تحقیق دیگران، تحقیق تازهای انجام دهیم.
2- به تدقیق سوالات یا فرضیات تحقیقمان کمک کند.
3- به ظرایف روش شناختی تحقیق درباره موضوع بیشتر آشنا بشویم.
4- خلاصه اینکه ما را در تجربیات محققان قبلی شریک کند و احتمال تکرار خطا در پژوهش را کاهش دهد.
اهداف ما نيزگسترش دانش و دستيابي آسان پژوهشگران ، انديشمندان ، دانشجويان و كليه علاقمندان به توسعه دانش به مقالات و پروژه هاي فارسي مي باشد تا در جهت اعتلاي دانش اين مرز و بوم سهيم باشيم
|
|
|
موضوعات سايت |
 |
|
|
|
|
مطالب تصادفي |
 |
|
|
|
|
جستجوی پیشرفته |
 |
|
|
|
|
|
پیغام مدیر سایت |
 |
|
|
حل تمرین دروس الکترونیک، مدارهای الکتریکی،کنترل خطی، نانوالکترونیک، فناوری ساخت مدارهای دیجیتال، ریاضیات مهندسی، معادلات دیفرانسیل، و.....
رشته مهندسی برق گرایش های الکترونیک، قدرت، کنترل، مخابرات، کامپیوتر
کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری
از طریق تماس، واتساپ، تلگرام با شماره تلفن09372002091 وهمچنین از طریق دایرکت پیج اینستاگرام project_tehran درخواست خود را ارسال فرمایید
در سریعترین زمان و با بهترین کیفیت توسط تیم متخصص دکتری انجام می شود
*****************************************************************************

شبیه سازی پروژه و مقاله درتمام سطوح دانشگاهی پذیرفته می
شود
*****************************************************************************
 
*****************************************************************************
مامي توانيم با كمترين هزينه ودر كوتاهترين زمان ممكن در تهيه پروپزال ، پروژه ، مقاله ، پايان نامه ، گزارش كارآموزي ،به شما كمك كنيم. در صورت تمايل عنوان ومشخصات كامل مطلب درخواستي و رشته و مقطع تحصيلي و شماره همراه خود را جهت اعلام نتيجه در قسمت نظرات ثبت کنید .
ضمناْ اگر از نظر وقت عجله دارید به ایمیل یا تلگرام زیر اعلام فرمائید
ایمیل com.dr@yahoo.com
از طریق تلگرام یا واتساپ با این شماره درخواست خود را اعلام فرمایید : 09372002091
|
|
|
جستجوی فایل ( پیشنهاد می شود جهت دسترسی سریعتر به مطلب مورد نیاز از این جستجو استفاده |
 |
|
|
|
|
جستجوی2 ( پیشنهاد می شود جهت دسترسی سریعتر به مطلب مورد نیاز از این جستجو استفاده شود ) |
 |
|
|
|
|
|
تحقیق : بررسی کار از دیدگاه اسلام ( آیات و روایات) با فرمت ورد
تصور برخي از دين اسلام اين است که در آموزه هاي اين دين ، پيروان خود را به آخرت گرايي و گريز از دنيا دعوت کرده است اين در حالي است که آيات و روايات فراوان و نيز سيره ي پيشوايان دين، سعادت آخرت را از مسير دنيا معرفي کرده اند برخي ازرهنمودهاي دين در مورد کار نمونه هاي ذيل مي باشد............
از ديدگاه امام رضا(ع)، ارزش معنوي كار چنان است كه مقام كارگر را فراتر از مقام مجاهدين في سيبل الله (جهادگران در راه خدا) مي داند و مي فرمايد: «ان الذي يطلب من فضل يكف به عياله اعظم اجراً من المجاهد في سبيل الله؛ آن كه با كار و كوشش، در جست و جوي مواهب زندگي براي تأمين خانواده خويش است، پاداشي بزرگ تر از مجاهدان راه خدا دارد».(ن.ک. حرانی، تحفت العقول، ص808)
«تنها تن آدمي نيست كه به كار نياز دارد، بلكه رشد روح او وقواي معنوي و فكر و فرهنگ و تربيت او نيز بستگي به كار دارد و بي كاري، بر معنويت آدمي نيز آثاري زيان بار مي گذارد. اگر آدمي، هر چه را كه نياز دارد،دراختيار داشت و طبيعت، آماده و ساخته پرداخته به او مي داد و در نتيجه، اوقات خود را پيوسته به بي كاري و فراغت مي گذراند، به فساد و تباهي كشيده مي شد و ناگزير نيرو و انرژي خود را در راه هايي صرف مي كرد كه به نابودي خود هم نوعانش مي انجاميد».(ن.ک. حکیمی، معیارهای اقتصادی تعالیم رضوی، صص424و425)........................

درباره :
پایان نامه و پروژه های رشته مديريت .علوم اقتصادی , رابطه ميان سرمايه اجتماعي كاركنان و رضايت شغلي آنان , مقالات رشته مديريت .علوم اقتصادی , رفتار سازماني. تعارض.كنترل . رهبري , پایان نامه های رشته ادبیات و علوم انسانی . علوم اجتماعی . روانشناسي . علوم تربيتي , رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , مديريت منا بع انساني , مقالات رشته ادبیات و علوم انسانی . علوم اجتماعی . روانشناسي . علوم تربيتي , بررسی اندیشه های مطهری از دید اجتماعی، فلسفی ، اخلاقی، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
برچسب ها :
بررسی کار از دیدگاه اسلام ( آیات و روایات) , کاردر سیره انبیا , کار در سيره ي معصومين , کار ازدیدگاه آیات و روایات , کار و موفقیت در سیره امام رضا ,
|
|
|
|
|

پایان نامه : بررسی نحوه تشویق و تاثیر آن در افزایش یادگیری دانش آموزان با فرمت ورد
خلاصه
معلم بايد شاگردان خود را به علم ودانش تشويق نمايد وفضائل ومزاياي علم وعلما را به آنان تذكر دهد ويادآور گردد كه علما ودانشمندان وارثان انبياء وپيمبران ودر پايگاههائي بلند وفرازنده ودرخشان جاي دارند پايگاههاي كه مورد شك انبياء وشهدا وجانبازان راه خدا مي باشد. بايد معلم اينگونه سخنان شوق آفرين را كه در ملي آيات واخبار و آثار اشعار وامثال بچشم مي خورد وبازگو كننده فضائل ومنازل ومقامات والاي علم است بگوش آنها برسانند معلم بايد از عواملي كه او را در تشويق شاگردان به علم و دانش مدد مي كند استفاده نمايد و به آنها گوشزد كند بايد نسبت به مسائل دنيوي به امكانات وبا اندازه كفايت قناعت وسنبده كنند تا ازاين طريق بتواند آنها را از انگيزه دنيا ثراني كه موجب دل مشغولي و پريشاني خاطر آنها مي گردد ...
از آنجائيكه خانواده ها ومدارس ابتدايي ترين ومهمترين كانون پرورش وتربيت كودكان ونوجوانان هستند وگردانندگان آنها والدين و آموزگاران هستند واصلي ترين نقش را دراين زمينه به عهده دارند بايد با اصول وقوانين تربيت آشنايي كامل داشته باشند وآن را به عنوان احسن بكار گيرند. چرا كه اگر اين اصول وقوانين بكار برده نشوند نبايد درانتظار موفقيت آموزش و پرورش باشيم. بنابراين فساد وتزلزل جبران ناپذير آينده مان دور از انتظار نخواهد بود دراين مصداق شاعر معروف سعدي شيرازي گفت :
خشت اول گر نهد مهار كج تا ثريا مي رود ديوار كج
خداوند عزيز نيكوكاران را مورد تشويق قرار داده ونيكي هاي آنان را ده برابر پاداش مي دهد..........
بطور كلي انجام يك تحقيق مستلزم هدفهاي است كه اين هدفها از پيش در نظر هر محققي نقش بسته است چون تشويق در مدارس راهنمائي بطور تمامي مستقيم وغير مستقيم صورت مي گيرد وباد اهداف تحقيق نيز در برگيرنده روشها باشد لازم به ذكر است كه تشويق آموز قادر به انجام آن خواهد بود تا فرآيندهاي ياد گيري او تقويت
شده وعلاقه به حل مسائل پيدا نمايد در اين صورت هدفهاي اين تحقيق عبارتند از :
1- انواع تشويق مستقيم عملكرد ومستقيم دانش آموز را تقويت مي نمايد.
2- روشهاي غير مستقيم تشويق نيز باعث افزايش كارايي دانش آموزان مي گردد.
. تشويق نيروها واستعدادهاي دانش آموزان را به كار مي اندازد واستقامت آنها را در كارها زياد مي كند وموجبات سرعت در كارهاي بدني را فراهم مي كند ودر كارهاي فكري موجب سعي وكوشش بيشتري مي گردد . تشويق وتقويت رفتار مثبت كودكان سبب شكل گيري عادات مطلوب در آنان مي شود. به عبارت ديگر از آنجا كه از طريق رفتارهاي تشويق آميز كلامي وغير كلامي مادي وعنوي فردي وگروهي مستقيم وغير مستقيم مربي بيش از هر چيز به يك نياز هم نوجوانان يعني نياز به محبت متعلق وتوجه پاسخ داده مي شود.
ما شاهد بيشترين مؤثرترين وپايدارترين اثر در رفتار آنان هستيم در حالي كه وقتي دانش آموزي را تنبيه مي كنيمن نه تنها به هيچ يك از نيازهاي خطري واساسي او پاسخ نمي دهيم بلكه تعادل حياتي اش را برهم زده او را با تجربه ناخوش آيندي كه همواره ازآن گريز دارد مواجه مي كنيم ولو اينكه بطور موقت رفتار مطلوب آن را كنترل كرده باشيم .
رسول خدا پايه رفتار با كودكان و نوجوانان را بر محبت استوار كرده وسفارش مي كند كه آنان را گرامي بداريم وبا جايزه اي كه امكان وفايش هست انان را تشويق نمائيم.
استفاده ازروش تشويق ومحبت يكي از روشهاي تربيتي بسيار مؤثر ونشانه صدر ونقش مطمئنه داشتن فرد است. خداي تعالي رمز پيروزي پيامبر اكرم (ص) رادر همين شرح صدور محبت ورزي پيامبر به امت خود مي داند : به موجب لطف ورحمت الهي ..................
دانلود پایان نامه : بررسی نحوه تشویق و تاثیر آن در افزایش یادگیری دانش آموزان با فرمت ورد
درباره :
نقش تلويزيون دررفتار , بررسي پيامدهاي فرار دختران از منزل , رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , بررسی انسانشناسانه هویت قومی - جماعتی در یک محله , مقایسه عزت نفس در زنان بدون رحم با زنان عادی , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان , بررسی انسان شناسانه مسئله توسعه با تاکید بر موقعیت گروهی از انجمن های غیر دولتی , بررسی نگرش دینی دانشجویان , بررسی اندیشه های مطهری از دید اجتماعی، فلسفی ، اخلاقی، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|
تحقیق : ویژگی های روان سنجی پرسشنامه نقش جنسیتی( بم) در دانش آموزان سوم راهنمایی مدارس دولتی
اگر چه هویت انسان تحت تاثیر عوامل گوناگونی مثل نژاد ، ملیت ، مذهب ، شغل و سن است ، اما در اکثر جوامع مهمترین ، مرکزی ترین و تعیین کننده ترین این عوامل ، هویت اجتماعی مردانگی و زنانگی است( نجاریان و خدارحیمی ، سال سوم).
غالب کودکان به هویت جنستی یعنی تصویری روشن ازخود به عنوان مرد یا زن دست می یابند .اما در اغلب فرهنگها تمایز بیولوژیکی و زیستی بین زن و مرد به صورت شبکه ای گسترده ای از باورها و آیین هایی نمایان میشودکه تقریبا تمامی حیطه های فعالیت انسان را زیر نفوذ خود دارد ( ریتا ال .اتکینسون،ریچارد سی.اتکینسون،ادواردای.اسمیت،داریل ج.بم،سوزان نولن-هوکسما ،ترجمه،براهنی و همکاران، 1385). اکثر ضرب المثلها زنان را هیجانی و دمدمی مزاج به حساب می آورند،در حالی که مردان را منطقی و قابل اعتماد توصیف میکنند.اعتقاد به هیجانی بودن در واقع یک تصور قالبی است. تصور قالبی یا کلیشه ای یعنی عقیده ثابت و قراردادی درباره یک گروه،اعتقاد به هیجانی بودن زن و منطقی بودن مرد نیز یک تصور قالبی است. تصورات قالبی ، انتظارات ما را تعیین می کنند(راتوس ، ترجمه،گنجی،1375 ). ..................
اخیرا بسیاری از روانشناسان عقیده دارند که عقاید سنتی مربوط به مردانگی و زنانگی از نظر اجتماعی و روانشناختی مخرب هستند زیرا این عقاید در فرایند شناختی کودکان مداخله می کنند و ظهور علائق و مهارتهای شغلی آنها را محدود می سازند و به طور کلی در تعامل کودکان با دیگران دخالت می کنند.(بیگلر و لیبین، به نقل از بهروز نژاد، 1383) ...................
در سال 1950 تفکری نوین شکل گرفت که نقش خنثی را به عنوان ابزاری جهت اعمال مسئولیت به فرزندان پسر و دختر ارائه نمود . براساس این نظریه ، پسر ودختر اساس مسئولیت هایی که خانواده به عهده شان می گذارند . امروزه دیدگاه روانی اجتماعی بارزی در زمینه نقش های جنسیتی حاکم است و دو نوع جهت گیری شخصیتی .............
بم در مقاله ای که در اواسط سال های 1970 انتشار یافت ( 75-1974) یک چهارچوب نظری را طرح ریزی نمود و شیوه اندازه گیری را توسعه داد که عمیقا مطالعه جنسیت را تحت تاثیر قرار داد.بیش از دو دهه بعد این کار به اضافه همکارهای جدیدش ادامه یافت تا چگونگی اداراک شدن موضوعات جنسیت را تحت تاثیر قرار دهد. بم(1975)خاطر نشان ساخت که تا سال (1970) روان شناسان به همراه عموم مردم به تفکر درباره نرینگی و مادینگی همان دو کرانه ی پایانی از یک پیوستار گرایش داشتند بنابر این هر فرد یا فرد یا ماده بود و هیچ گونه راهی برای این که در حد بالایی هم نر و هم ماده باشد وجود نداشت(هاید، ترجمه،خمسه،1384).................
از آنجائیکه د رسال 1974 برای اولین بار پرسشنامه نقش های چنسیتی به صورت رسمی برای اندازه گیری نقش های جنسیتی عنوان گردید ، ابهامات گوناگونی در زمینه روایی و اعتبار ابزار فوق مطرح شده است و هنوز هم تحقیقات فراوانی برای بررسی میزان روایی و پایایی آن بر پا می شود . بنابراین مساله اصلی تحقیق در چهارچوب ویژگی های روان سنجی پرسشنامه نقش های جنسیتی بم قرار گرفته است . و می توان اینگونه عنوان کرد که پرسشنامه فوق و هم چنین نقش های جنسیتی از عوامل فرهنگی تاثیر می گیرد و باید آن را در هر زمینه خاص مورد بررسی قرار داد ( لیپا 1985 به نقل از بیگی، 1380)...................
اهداف پژوهش
تحقیق حاضر یک هدف اصلی و چندین هدف فرعی به شرح زیر دارد :
1- هدف اصلی : تحت عنوان شناسایی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه نقش ها ی جنسیتی در کودکان معرفی می شود تا از این طریق بتوان ساختارسازی ، اعتباریابی ، رواسازی و هنجارهایابی آزمون فوق را انجام داد ...............

درباره :
رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , مقایسه عزت نفس در زنان بدون رحم با زنان عادی , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان , بررسی نگرش دینی دانشجویان , تربيت معلم و چشم انداز توسعه , بررسی اندیشه های مطهری از دید اجتماعی، فلسفی ، اخلاقی، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|
پایان نامه : اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه، بیش فعالی،
وقتی کودک دارای اختلال باشد، به والدین بخصوص مادران فشار روانی زیادی وارد خواهد شد ، چرا که بسیاری از انتظارات آنان درهم ریخته میشود و روشهای تربیتی مرسوم در این کودکان تاثیر چندانی نخواهد داشت . در واقع تربیت فرزندان مسئولیت مهم و دشوار تلقی می شود. در این زمینه کانت می نویسد : « در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکلتر است ..............
اختلال کمبود توجه بیش فعالی وضعیتی است که در بعضی کودکان پیش دبستانی و یا در سالهای اولیه مدرسه ظاهر می شود. برای این کودکان کنترل رفتار یا توجه داشتن سخت است. اینطور برآورد شده است که بین 3 تا 5 درصد از کودکان یا تقریباً دو میلیون کودک در آمریکا به این اختلال دچار باشند یعنی در هر کلاس 25 تا 30 نفره یک کودک مبتلا به ADHD وجود دارد..............
اختلال کمبود توجه بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات دوره کودکی است که می تواند اثرات نامطلوبی بر روی فرد در دوره کودکی و نوجوانی، بر روابط خانوادگی و بخصوص سلامت عمومی مادران داشته باشد. و یکی از موثرترین راههای کاهش این اثرات نامطلوب، آموزش خانواده بخصوص مادران می باشد به این دلیل تحقیقی را با عنوان «اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD دوره ابتدایی شهرستان بجنورد» انجام شد که این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد. در این تحقیق جامعه آماری، کلیه مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد که مبتلا به ADHD هستند، می باشد. نمونه آماری، 30 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به ADHD هستند که از طریق نمونه گیری خوشه ای از 30 مدرسه انتخاب شده اند. در ابتدا، مادران 2 گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه GHQ را تکمیل نمودند. پس از آن مادران گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی، الگوهای شناختی ـ رفتاری جدید را آموختند در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. پس از اتمام آموزش، مادران هر دو گروه مجدداً تست GHQ را تکمیل نموده و نمرات محاسبه شده در 2 مرحله ثبت، سپس میانگین نمرات، تفاوت میانگین ها و واریانس محاسبه گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS، آزمون تی ـ استودنت برای گروه های مستقل انجام گردید.ابزار اندازه گیری در این پژوهش عبارتند از : پرسشنامه سلامت عمومی GHQ، پرسشنامه CSI4 که روایی و پایانی ابزار قبلاً اندازه گیری شده است و مورد تایید می باشد.این پژوهش دارای 5 فرضیه می باشد که چهار فرضیه آن تایید گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش مادران با رویکرد شناختی ـ رفتاری باعث افزایش سلامت جسمی، سلامت عمومی، کارکرد اجتماعی و کاهش اختلال اضطراب و اختلال خواب می شود.

درباره :
پایان نامه های رشته ادبیات و علوم انسانی . علوم اجتماعی . روانشناسي . علوم تربيتي , رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
برچسب ها :
ADHD , اختلال کمبود توجه ـ بیش فعالی , تیزهوشی و بیش فعالی , سلامت جسمانی ,
|
|
|
|
|
پایان نامه : بزهکاری وبررسی علل آن در نوجوانان و جوانان
در طول تاريخ ، بزهكاري همواره انديشه ها و تلاشهاي پژوهشگران را به خود جلب كرده است و بسياري از متخصصان و كارشناسان سال بهداشت رواني – اجتماعي بر آن شدند كه جنبه هاي مختلف اين معزل را شناسايي كنند زيرا بيشتر آنان بر اين باورند كه بزهكاري نوجوانان و جوانان ، پديده اي نيست كه تنها در قرن حاضر خود نمايي كرده باشد بلكه اين مشكل اجتماعي از زمانهاي دور تاكنون هم وغم محققان ودلسوزان جامعه را به خود مشغول داشته است .اين مسئله از تاريخ 306 قبل از ميلاد مسيح وجود داشته است1 و اولين نظرات ابراز شده بيشتر جنبة نظري داشت ولي متدرجاً به مرحله مشاهده و تجربه در آمد و اين تجارب و آزمايشها گسترش يافت و صورت علمي به خود گرفت و جرم شناسي هم بين سالهاي 1815 تا 1840 در سايه روانپزشكي به وجود آمد وتوسعه يافت و چون بزهكاري در تمام جوامع موجود بود ودر تمام زمانها ، اثرات نامطلوبي در اذهان و قلوب باقي گذاشته است به همين جهت د رقديم آنرا نوعي مصيبت و ضيافت به جامعه و جزء اعمال شيطاني مي پنداشتند و مكافات و قصاص مي كردند و براي جنبه هاي ارعابي مجازات و ايجاد خوف و هراس د ربزهكاران و اعمال مجازاتهاي سنگين مانند دست بريدن ، سنگباران كردن ، اعلام ،حبسهاي دراز مدت توأم با شكنجه اهميت زيادي قائل بودند. ....................
بزهكاري نوجوانان يكي از انواع ناسازگاري زيستي رواني اجتماعي است و چنانكه لاوري ميگويد، سلوك رفتاري كه خود شخص را ارضاء نمايد ولي مورد پسند جامعه نباشد سلوك دشوار يا بزهكاري و حتي در برخي موارد جنايت ناميده مي شود . صرف نظر از قوانين تدوين شده براي اين پديده، بزهكار ديگر به عنوان يك فرد ضد اجتماعي كه براي مصالح اجتماع بايد مجازات شود شناخته نمي شود، بلكه جواني است مبتلا به اختلال در رشد شخصيت كه بزه وي نيز با توجه به الگوي شخصيتي و تاثيرات خانواده و رفتار و موازين آنها و شرايتي كه جرم اتفاق افتاده است ارزشيابي مي شود. بطور كلي، عقايد گوناگوني در مورد افزايش بزهكاري ذكر شده است.
كانگر (1983) ازدياد جرم و جنايت و تشكيل باندهاي بزهكاري را توسط نوجوانان از اختصاصات جوامع كنوني دانسته و معتقد است كه تحرك جامعه امروزي از قبيل صنعتي شدن كشورها، ازدياد مهاجرت، نفوذ فرهنگهاي مختلف در يكديگر ،ازدياد مشكلات اجتماعي، اختلاف طبقاتي و فقر، فقدان اعتقادات مذهبي و اخلاقيات، منازعات خانوادگي، وغيره انگيزهاي بروني و دروني نوجوانان را در ارتكاب بزه تشكيل مي دهد..........
تحقق و پيدايش پديده جنايي را نبايد منحصر به عوامل فيزيكي و زيستي نمود،درست است كه دربرخي از موار د،عوامل زيستي تأثيرفراواني در بزه كاري دارند.
عوامل دروني:
علل خارجي يا اجتماعي ، مربوط به محيطهايي است كه بزهكار در آن مي زيسته و يا بستگي محيط خانوادگي و اجتماعي از بدو طفوليت برحسب استعداد وتأثير پذيري فرد در او نفوذ كرده و محرك او بوده است. در اين مـ ورد بايستي هم شخصيت مجرم و هم محيطش را مورد توجه قرار داد زيرا علل بزهكاريها مثل سايراموراجتماعـ ي خاصيت كلي بودن را دارد و همچون ساير پديده ها آميخته به عوامل متعدد است و به سختي مي توان گفـ ت يك عامل يا چند عامل در گرايش به بزه مؤثر بوده است:
1ـ عواملي كه مربوط به شخص مجرم است و علت جسمي ـ رواني دارد.
2ـ عواملي كه مربوط به محيط خارج و اجتماع است و عوامل خارجي نام دارد.
عوامل داخلي،قبل از تولد،هنگام انعقاد نطفه و بعد از تولد بوجود مي آيد كه روانپزشكي اهميت زيادي براي: وارث،نقايص جسماني و معلولين رواني قائل است و شخصيت آنها را تركيب محيط و وراثت ميداند زيرا محيطي مساعد براي امراض سيفليس،الكليسم،ساير اعتيادات و امراض رواني والدين مثل صرع باشد موجب ايجاداطفالي غير عادي از نظر رواني ميگردد و شخصيت آنها نامتعادل و ناكافي مي شود مثلا” وقتي غذا در طول مدت باردا ري به مادر به ميزان كافي نرسد يا امراض دوران حمل ، وارد آمدن صدمات به مغز طفل در موقع تولد، ابتلاء و بعضي امراض دوران كودكي، برخي بيماريهاي غدد،عواملي هستند كه در عدم تعادل و سلامت جسماني و رواني و رشد مغزي و خلق و خوي طفل مؤثر هستند و موجب بوجود آمدن افرادي ناسازگار داراي نقايص عقلي ،شعو ري،پريشانيهاي رواني، بي اعتنايي خلقي و انحراف جنسي مي گردند.علل بروني يا محيطي درارتكاب عمل ضد اجتماعي و گناه مذهبي مؤثر هستند و بزه اجتماعي مؤثر عبارتند از: عوامل جغرافيائي ياطبيعي، اقتصادي همچون فقر، عدم رعايت اصول بهداشتي،خانوادگي(عوامل مربوط به محيط داخلي و خارجي خانواده)،راديو،............

درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسي پديده خشونت خانوادگي و قتل , مقایسه عزت نفس در زنان بدون رحم با زنان عادی , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان , بررسی نگرش دینی دانشجویان , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس , سیاست جنایی ایران در مورد توزیع کنندگان مواد مخدر , بررسی از نظرحقوقی ,
|
|
|
|
|
تحقیق : بررسی آسیب های اجتماعی، فردی و تحصیلی کودکان تک والد (تحت سرپرستی مادر)
(مطالعه موردی یک دبستان پسرانه در شهرستان اسلام شهر)
بسیاری از پژوهشهای مربوط به کودکان معطوف به مدل ساده ای از اجتماعی شدن است که مطابق آن والدین زمینه های لازم را برای کودکان فراهم می کنند تا مهارتهای لازم را برای زندگی در جامعه فرا بگیرند. در این نگاه کودک از دید بزرگسالان تعریف شده است و موجودیت مستقلی ندارد، باید فقط آمادگی لازم را کسب کند تا وقتی بزرگ شد فرد مناسبی برای ایفای نقش در جامعه از آب در بیاید. جامعه پذیر بودن فرایندی در عین حال پیچیده است و کودکان از همین دوره اعضای جامعه ما هستند. آمار فزاینده مسایل کودکان و آسیب های دامنگیرشان همچون کار اجباری، فقر، بزه کاری، فرار از خانه و انواع سوء استفاده های مختلف از کودکان مواردی هستند که لزوم نگاهی نو را در مورد کودکان می طلبد. کودکان در خانه جامعه پذیر می شوند، در سایه پدر و مادر حمایت می شوند و آموزش و تربیت ابتدایی را در آنجا فرا می گیرند. بواسطه ناتوانی طبیعی کودک بشر تنها محیط امن برای او خانواده است. خانواده تمدن کوچک و نظامی از نقش ها و روابط هست که در ارتباط با هم شکل می گیرند. اخلال در این سیستم اخلال در جامعه را به همراه خواهد داشت. خانواده های تحت سرپرستی مادر از آسیب پذیرترین خانواده ها هستند که در صورت عدم شناخت مسایل و اقدام برای آنها طبیعتا آسیب زا نیز خواهند بود. در این خانواده ها کودکان خود به عنوان قشر ناتوان در چتر حمایتی گروه آسیب پذیر دیگر یعنی زنان سرپرست خانوار قرار دارند. در جامعه ما بواسطه تعریف سنتی نقشها و کارکردهای زن و مرد از طرفی و رشد خانواده های تک سرپرست در نتیجه مدرنیته از طرف دیگر این مسئله را بغرنج تر کرده است. زنان سرپرست خانوار علاوه بر نقش پیشین خود می بایست نقش مرد خانواده را که غالبا اقتصادی و در بیرون از خانواده است را نیز ایفا کند، اگر چه در سیستمی که نقشها برای مردان طراحی شده و مردان آموزش این کارها را دیده اند جز در مشاغل یدی و دست دوم با صرف وقت زیاد و هزینه اندک جایی برای زنان نخواهد بود. این زنان در صورت داشتن فرزند یا فرزندانی مسایلشان دو چندان می شود چرا که می بایست وظیفه حمایتی، آموزشی و تربیتی آنها را بر عهده بگیرد. در این پژوهش به بررسی مسایل کودکان این خانواده ها خواهیم پرداخت تا شاید بتوانیم با شناخت بهتر مسایلشان گامی در جهت رفع یا پیشگیری از این گروه آسیب پذیر برداریم قبل از اینکه مسائلشان تبدیل به آسیب های جبران ناپذیری گردد.
پژوهش حاضر بر اساس ضرورت های اجتماعی و فرهنگی تحت عنوان آسیب شناسی کودکان تحت سرپرستی مادر تدوین شده است. کودک و زنان سرپرست خانوار هر دو در جامعه مرد محور شدیدا آسیب پذیر هستند و در این پژوهش در ارتباط با هم مطرح شده اند. غالب نظریه پردازان تربیتی و اجتماعی به نقش مهم دوره کودکی در شخصیت آتی فرد تاکید می کنند. کودکان علی رغم نگاه سابق که موجودیتشان در ارتباط با بزرگسالی تعریف می شدند امروزه به عنوان عضوی از جامعه بدانها نگریسته می شود. آمارهای تکان دهنده جرایم یا بزه کاری کودکان، فرار از خانه، خشونت کودکان و غیره امروزه ضرورت پژوهش های اجتماعی را در همین دوره به خود معطوف کرده است. اجتماعی شدن کودک ابتدا در خانه انجام می شود و نیازها و مسایل او هم در خانه و بواسطه والدین او حل و فصل می شود. حال اگر این جامعه کوچک که به مثابه سیستم عمل می کند یک از اعضا را از دست بدهد کودک به مثابه عضوی که به مراقبه بیشتری نیاز دارد با مسایل جدیدی رو به رو می شود که در صورت بی توجهی بدانها به آسیبهای اجتماعی مبدل می شوند.
بدین منظور جامعه موردی شامل 15 کودک دبستانی که تحت سرپرستی مادر می باشند مورد پژوهش قرار گرفتند . هم کودکان و هم زنان دو قشر آسیب پذیر جامعه ما هستند که باید حمایت های لازم از آنها به عمل آید و گرنه باید شاهد ظهور آسیبهای جدی و بحران های اجتماعی باشیم.
تحقیق حاضر از نوع کیفی می باشد که با استفاده از تکنیک های کیفی چون مصاحبه عمیق، مشاهده و گفت وگوهای گروهی داده ها گرد آوری، مقوله بندی و تفسیر شده است. ابتدا عوامل تک والد شدن کودکان در دوسته طلاق و مرگ تقسیم کرده و ویژگیهای هر گروه توصیف شده است. در بخش دیگر به آسیب های فردی، اجتماعی و تحصیلی این کودکان در قسمت های مجزا پرداخته ایم. گوشه های متن مصاحبه که با خود کودکان، دوستان آنها، آموزگار، مربی یا مادر آنها ترتیب داده شده است به همراه توضیحات در قسمت های مختلف تحقیق آمده است. به دیگر عوامل زمینه ساز و موثر در آسیب ها و مسایل کودک همچون تحصیلات مادر، تعداد افراد خانواده و به خصوص علت تک والد شدن و غیره نیز اشاره شده است.
درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , بررسی انسانشناسانه هویت قومی - جماعتی در یک محله , بررسي پديده خشونت خانوادگي و قتل , پدیده تک سرپرستی در خانواده , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|
پایان نامه : رابطه هوش هیجانی و هوش معنوي با رضایت از زندگی در دانش آموزان تیز هوش دختردبیرستانی
چکیده
بشر در جستجوى خوشبختى است و در پى آن است که به زندگى رضایتمندانه دست یابد و هیچ کس نیست که بخواهد زندگىِ همراه با نارضایتى داشته باشد. رضایتمندى، بستر موفقیت و کامیابى است و هیچ انسان موفّقى نیست که از هنر رضایت از زندگى برخوردار نباشد. بدون رضایتمندى، امکان پیشرفت و موفقیت وجود ندارد انسان. انسانهاى موفقّ کسانى هستند که از زندگى خود لذت می برند. بنابراین رضایتمندى از زندگى، یکى از رازهاى ناشناخته در زندگى انسانهاى موفقّ است. زندگى موفق، زندگى اى است که توأم با رضایت وخرسندى باشد. اگر زندگى بستر تکامل است، رضایتمندى هم شرط موفقیت در زندگى بوده و کسانى مى توانند به تکامل بیندیشند که با زندگى خود مشکل نداشته باشند. البته بایستی به این نکته توجه داشتکه میان تفاوت وجود دارد. همه انسانها در زندگى مشکل دارند؛ اما انسان موفق، کسى است که با زندگى اش مشکل نداشته باشد و این یعنى رضایت از زندگى
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش معنوي و هوش هیجانی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دخترتیزهوش مقطع دبیرستان انجام گرفته است. بدین منظور 123 دانش آموز از پایه هاي اول، دوم وسوم دبیرستان دخترانه به روش نمونه گیري ساده انتخاب شده اند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي هوش معنوي (بدیع و همکاران، 1389 )، هوش هیجانی (شوتو همکاران، 2001 ) ورضایت از زندگی (هیوبنر، 2001 ) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین هوشمعنوي با رضایتاز زندگی همبستگی مثبت و معنی داري وجود ندارد، اما بین هوش هیجانی با رضایت از زندگی همبستگی مثبت و معنی داري وجود دارد.
درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , بررسي پيامدهاي فرار دختران از منزل , رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسی انسانشناسانه هویت قومی - جماعتی در یک محله , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , مقایسه عزت نفس در زنان بدون رحم با زنان عادی , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان , رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
برچسب ها :
فصل اول: کلیات تحقیق , فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق , فصل سوم: روش تحقیق , فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها , فصل پنجم: نتیجه گیري و تفسیر یافته ها , پرسشنامه هوش هیجانی , پرسشنامه چند بعدي سنجش رضایت از زندگی در دانش آموزان , پرسشنامه هوش معنوي , رابطه هوش هیجانی و هوش معنوي ,
|
|
|
|
|

مقاله : بررسی روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلام
شخصیت از واژه personality گرفته شده است که قسمت اول آن persona به معنای نقاب و ماسکی است که بازیگران قدیم به چهره خود می زدند و نقش فردی که آن ماسک بر چهره زده بود را بازی می کردند یعنی فارغ از شخصیت اصلی خود ، به ایفای نقش مربوط به ماسک و نقابی که به چهره می زدند ، می پرداختند . پرسونا قیافه ای است که آدمی با آن در جامعه ظاهر می شود . جامعه ، آداب و رسوم و سنت های اجتماع است که این قیافه را به فرد تحمیل می کند . پرسونا گاهی نمایشی است و شخصیت واقعی و خصوصی فرد در زیر این ماسک پنهان می ماند و رفتارهای ظاهری فرد جزء شخصیت واقعی و اصلی فرد نیستند و در زبان عامیانه به آن ریا و تظاهر می گویند و گاه شخصیت واقعی و درونی ، که بین ماسک چهره و حالات درونی و باطنی همخوانی وجود دارد . به تناسب میزان همخوانی بین این دو مؤلفه هر فرد دارای تیپ شخصیتی خاصی است و به میزانی از بهنجاری روانی- رفتاری و یا نابهنجاری برخوردار است و هر چه تاثیر اجتماع زیاد تر باشد ضخامت ماسک چهره هم بیشتر خواهد بود .
در شکل گیری شخصیت ابهامات و سؤالات فراوانی وجود دارد : شکل گیری ساختار شخصیت در چه سنینی پایه ریزی می شود ؟ چه عواملی در آن تاثیر گذار است ؟ ناکامی ها و مصائب در رفتار و شخصیت تاثیر منفی دارد یا مثبت ؟ آیا می توا ن تیپ های شخصیتی را برای انسان ها ترسیم کرد و بر مبنای آنها انسان را توصیف و طبقه بندی کرد یا شخصیت موضوع منحصر به فرد و بی همتایی است ؟ و ... سؤالات فراوان دیگری نیز در این مورد مطرح است که در اینجا به دنبال جواب آنها از دیدگاه مکتب اسلام هستیم .
افزایش و شیوع مشکلات روحی و روانی سبب به چالش کشیده شدن آرامش انسان علیرغم پیشرفت های عظیم تکنولوژی که زمینه راحتی انسان فراهم نموده اند ،گردیده است و این حاکی از عدم تناسب رشد علوم پزشکی و طبیعی در مقایسه با علوم انسانی است که به نظرمی رسد علوم انسانی ناپخته و رشد نیافته هستند . به علاوه دیدگاهها و تئوری های زیربنایی در روان شناسی شخصیت ، مبنای روشهای درمانی را شکل می دهند و طبیعی است تا شناخت دقیق و درست نباشد ، استفاده از راهکارهای درمانی به بیراهه رفتن است . از آنجایی که به زعم ما مکتب اسلام کاملترین و جامع ترین مکاتب دینی و جهانی است ، توجه به جهت گیری دیدگاه اسلام به این موضوع کلیدی و البته معماگونه که تا کنون هر روانشناس و دانشمندی فقط جنبه های جزئی از آن را حل کرده است ، می تواند چشم انداز دقیق و اثر بخشی را بوجود آورد
درباره :
روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|

تحقیق : بررسی نظریات اصلی و بنیانی مری داگلاس Mary douglas
چکیده
پرداختن به زندگی و آثار نظریه پردازان و استفاده از تجربیات آنان در انسان شناسی به خصوص نظریه پردازان متاخر می تواند راه گشای انسان شناسان در میدان تحقیق باشد. از جمله این انسان شناسان مری داگلاس است که به تحقیق در حوزه های متعددی از جمله اقتصاد، سیاست، دین، تغذیه و ... پرداخته و در مورد موضوعات جدیدی مانند تروریسم، مصرف، انقلاب الکترونیک، ترس از آلودگی و ... که گریبانگر انسان امروزی است از دیدگاه انسان شناسی کارهای متعددی ارائه داده است. داگلاس از یک طرف در زمرة انسان شناسان نمادین قرار می گیرد و از طرفی به کارکردگرایی ساختاری بسیار شباهت دارد. او یکی از انسان شناسانی است که در مطالعاتش بر جنبه نمادین پدیده ها در زندگی اجتماعی تاکید کرده است و به بررسی چگونگی معنا بخشی به زندگی و بیان آن با نمادهای فرهنگی می پردازد (کیوکو، 2003).
داگلاس یک دیدگاه مهم مردم شناسانه برای طبقه بندی نمادها و شبکه های اجتماعی خلق کرده است. او در کتاب معروف خود به نام نمادهای طبیعی (1970)، بر رفتارهای منسکی و مباحث نظری متناظر با آنها، تبیینی براساس ساختار اجتماعی ارایه میدهد (عربستانی، 1379)، در حالیکه در کتابی که بیشتر با آن معروف شد با نام پاکی و خطر (1966) بیشتر با ارائه بدن به عنوان نماد جامعه به خطراتی که ممکن است یک جامعه را تهدید کند پرداخته است. داگلاس معتقد است که پیکره اجتماعی، نحوه درک بدن فیزیکی را مقید میکند و آنچه از خلال کنش پیکره اجتماعی با بدن فیزیکی حاصل میشود، در «بدن» به عنوان یک رسانه محدود ابراز میشود (عربستانی، 1379). او در نظریات خود تحت تاثیر استادانی چوی امیل دورکیم، ایوانس پریچارد و وان جنپ بوده است. داگلاس را می توان به خاطر ارائه کتاب ها و مقالات متعدد در زمینه های مختلف، جزء پرکارترین انسان شناسان قرار داد. عقاید او در دوازده جلد کتاب و امتیازات مقالات متعددی به چاپ رسیده است. از نظرات او که جزء تاثیر گذاران در انسان شناسی معاصر است، به علت ناشناخته بودن و ترجمه نشدن آثارش، کمتر در ایران استفاده شده است. در این مجلد که گزارشی است از زندگی و آراء مری داگلاس، بر آنیم که این انسان شناس معاصر را به شکل مختصر معرفی کنیم و مرور آثارش را به کسانی که در حوزه های علوم اجتماعی و دین مطالعه می کنند توصیه می کنیم.
قسمت عمده این گزارش به بحث در مورد نظریات اصلی و بنیانی که داگلاس در آثارش به خصوص در دو اثر معروف خود (پاکی و خطر؛ و نمادهای طبیعی) مطرح کرده است، می پردازیم. همچنین بعد از بررسی نظرات و عقاید این انسان شناس به شکل مختصر به این موضوع می پردازیم که نظریه های داگلاس تحت تاثیر اندیشه کدام یک از نظریه پردازان و اندیشمندان هم عصر و قبل از او بوده است. با بررسی تاریخی جامعه انگلستان که داگلاس بیشتر عمرش را در آن سپری کرده، تاثیراتی احتمالی که جامعه زمان او بر کارهایش گذاشته است را مرور می کنیم. تاثیراتی که این انسان شناس در حوزه نظریه ها، روش و کار میدانی در انسان شناسی گذاشته، بحث دیگری است که به آن خواهیم پرداخت. همچنین تاثیراتی که داگلاس بر دیگر حوزه های علوم انسانی گذاشته است به طور خلاصه در ادامه بحث قبلی خواهد آمد. در این مجموعه همچنین فهرستی از آثاری که داگلاس به زبان های انگلیسی و فرانسوی منتشر کرده است ارائه خواهیم کرد.
مری داگلاس (2007- 1921) از جمله انسان شناسان معاصر در حوزه انسان شناسی نمادین است. او در ایتالیا به دنیا آمد ولی در آنجا زندگی نکرد و تقریبا انگلستان محل زندگی اصلی او در طول زندگی اش بود. در طول زندگی مری داگلاس انگلستان تحولات زیادی از جمله جنگ جهانی را تجربه کرد. داگلاس تحصیلات خود را ابتدا در رشته های فلسفه، سیاست و اقتصاد در آکسفورد آغاز کرد ولی طی آشنایی با برخی از مردم شناسان اجتماعی زمان خود، در زمانی که در دفتر مستعمراتی کار می کرد، به این رشته علاقمند و تغییر رشته داد. او در رشته انسان شناسی به کسب درجه دکترا نائل شد. داگلاس ابتدا کار میدانی خود را در آفریقا در میان قوم له له آغاز کرد. بعد از 15 سال کار میدانی رویکرد او به سمت نظریه و موضوعات مقایسه ای تغییر یافت. بعد از آن او به موضوع مقایسه زندگی اجتماعی مشتاق شده و به تدریج به یک انسان شناس جوامع صنعتی مدرن تبدیل شد. داگلاس را می توان نسل سوم انسان شناسان به شمار آورد. او شاگرد ایوانز پریچارد بود و نظریاتش تا حدودی تحت تاثیر پریچارد شکل گرفته است. همچنین می توان تاثیر دورکیم بر آراء داگلاس را به خوبی در آثار او مشاهده کرد. ........
درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , بررسی انسانشناسانه هویت قومی - جماعتی در یک محله , بررسی نگرش دینی دانشجویان , بررسی اندیشه های مطهری از دید اجتماعی، فلسفی ، اخلاقی، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|

تحقيق بررسي مشکلات اجتماعی نوجوانان
نوجوانی، دوره نوسان بین عواطف است، یعنی در عین حال که شاد است احساس افسردگی می کند، گاهی اوقات رفتار خشن و گاه رفتاری ملایم دارد. نوجوانی، دوره نوسان رفتاری نیز هست، یعنی نوجوان مدام در حالت رفت و برگشت بین حالات کودکی و نوجوانی است. با توجه به شناختی که از خود، تواناییها، شرایط و امکانات کسب نموده، خواستار رفتار بزرگسالانه است، در حالی که تجربه لازم را ندارد.
با توجه به ویژگیهای خاص نوجوانی ، این دوران با مشکلات خاص خود نیز مواجه است . فراهم نبودن شرائط تربیتی مناسب ، عدم آشنائی اولیا و مربیان با نیازها و ویژگیهای نوجوان علل اساسی بوجود آمدن مشکلات دوران نوجوانی هستند. شناخت این مشکلات شاید بعد از شناخت ویژگیها و نیازهای مرحله نوجوانی اولین گام موثر در کمک به نوجوان برای داشتن یک مرحله رشدی سالم میباشد.
مسایلی عمده ای را كه در دوره نوجوانی مطرح میشود می توان در سه دسته مورد توجه قرار داد : اول مسایل رشد اجتماعی و عاطفی شخصیت، دوم رشد جسمی ،تغییرات فیزیولوژیک و در قسمت سوم یادگیری و مسایل فکری و هوشی . از جمله مهمترین مشکلات دوره نوجوانی و جوانی عبارت است از: بحران هویت ، انحرافات اجتماعی ، انحرافات ، اختلالات عاطفی( افسردگی)، پرخاشگری ، بزهکاری، اعتیاد ، خودکشی ، مشکلات تحصیلی ، مشکلات خانوادگی ، مشکلات شغلی .
درباره :
رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|
مقاله : بررسی تأثیر بازی در یادگیری ریاضیات مقطع راهنمایی
چکیده
علم ریاضی به خاطر ماهیت انتزاعی و ذهنی که دارد، موثرترین ابزار در گسترش و پرورش ساختارهای منطقی و فرآیندهای ذهنی است. ریاضیات و مفاهیم آن بر خلاف بسیاری از مفاهیم علوم تجربی ( که در حیطه محسوس آدمی قرار دارند )، عمدتاً ذهنی و انتزاعی هستند و به صورت اشیاء مادی، وجود خارجی ندارند. یعنی بسیاری از مفاهیم ریاضی تصوراتی هستند از اشیاء که ترجمان آن به همان صورت ذهنی در دنیای واقعی میسر نیست، مانند مفاهیم نقطه و صفحه. از طرف دیگر در حالی که مفاهیم علوم تجربی و خواص نسبت داده شده به اجسام و پدیده ها تغییر پذیرند یا در شرایطی صحت و شمول خود را از دست می دهند، مفاهیم ریاضی دارای منطق مطلق هستند، یعنی در همه جا و همه وقت و در هر شرایطی ثابتند.
بخاطر این ویژگی ها، یادگیری و آموزش ریاضیات نسبت به علوم دیگر مشکل تر است و روش های آموزشی و مطالعه آن را خاص کرده است و نمی توان دقیقاً مشخص کرد که ریاضیات چگونه یادگرفته می شود و در نتیجه انتخاب و داوری در مورد پدید آوردن شرایط برای فراگیری بهتر و سهل تر چندان آسان نیست.
مهم ترین پیشنهاد آن است که محیط و فضای یادگیری باید مجال انتخاب آزادنه و فعالیت فردی در روش اجرایی را به فراگیر بدهد. سوال عمده آن است که مجموعه تلاش ها و عملکردها و روش های مدرس چگونه باشد که در این فضای آزاد و مناسب، امکان انتخاب درست فرآیندهای تفکر را برای انتزاع مفهوم مورد نظر و تجلی آن را به صورت رفتار ریاضی به فراگیر بدهد. بنظر میرسد بازی برای رسیدن به این منظور فضای مناسبی باشد.
یادگیری از راه بازی دارای سه مرحله یا فازاست: 1- جمع آوری داده ها، 2- ابداع مفهوم، 3-تعمیم مفهوم، که به عنوان روش اکتشافی مطرح است. در بازی مفهوم توسط خود فراگیر از ورای تجربیات فردی و شخصیش، ولیکن تحت هدایت معلم و با تدارک قبلی وسایل و ابزار و مواد توسط معلم، انتزاع می گردد. اعتقاد بر این است که در بازی فراگیر، خود شخصاً به آموزش خود بر اساس سرعت، توانایی و روش های انجام کار فردی خود میپردازد و یادگیری عمیق تر و پایدارتری خواهد داشت. علاوه بر آن، در این روش همان طور که ملاحظه می شود، کلاس مرکز فرماندهی معلم و تسلیم پذیری دانش آموز نیست. بلکه در آن مجال بروز و اظهار دانش آموز و به باور در آوردن آن چه یاد می گیرد، به حد کافی داده شده است .
چنین روشی منجر به پرورش تفکری آزاد، منطقی و انتقاد پذیر می گردد. آزادی عملی که در نحوه انجام فعالیت ها و کار مشترک گروهی در بطن این روش وجود دارد، خود زمینه بسیار مساعد و ارزنده ای برای پرورش روحیه سازگاری، گذشت، همکاری، برون گرایی به جای درون گرایی و تک روی می گردد.
بازی در آموزش یا بهتر بگوییم آموزش با بازی یکی از تاثیر گذارترین شیوه آموزش در دنیا می باشد. امروزه ضمن منع نکردن بازی کودکان ، اندیشمندان بیشماری می کوشند تا با توجه و تمرکز بر روی این پدیده ذهنی و جسمی تحقیقات گسترده ای را انجام داده و از این طریق سعادت و موفقیت فردی و اجتماعی را برای جوامع بشری به ارمغان آورند .
نگارندگان در این مقاله سعی کرده اند تا با ارائه نظریات روان شناسی و تربیتی و مذهبی میزان تأثیر بازی ( خصوصا بازی های گروهی) را در یادگیری دانش آموزان بررسی کنند و بازی های ساده ای را پیشنهاد نمایند که کاربردی در آموزش ریاضی داشته باشد
درباره :
روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|
مقاله : بررسی کاربردهای ریاضیات مقطع راهنمایی در دین
چکیده
مطالعه تاریخ تعلیم و تربیت در جوامع مختلف حاکی از بکارگیری یک سری دانشها، مهارتها و ملاحظاتی است که هر یک از آنها متناسب با مبانی فرهنگی جامعه مورد نظر خود الگوها و چارچوبهایی را برای نیل به هدف غایی ( آموزش هدفمند) مد نظر قرار داده اند.
کشورهای مختلف با فرهنگ های گوناگون هر یک با رویکردی خاص که برخاسته از گرایش های فکری و درک اوضاع جهان امروز، بگونه ای متفاوت با مقوله آموزش تعامل داشتهاند، اما آنچه در این میان مهم و مشترک به نظر میرسد اعتقاد همه ملل جهان به انتقال دانش و تجارب به نسلهای آینده از طریق تعلیم و تعلم میباشد. با نگاهی به سیستمهای آموزشی رایج در اینگونه کشورها به این نکته دست مییابیم که قریب به اتفاق آنها، امر آموزش و تسهیل در فراگیری علم را در قالب شگردها و فنون مختلف بهکار گرفته و در این میان دانشمندان و محققین بزرگی را در زمینه تعلیم و تربیت به جامعه جهان معرفی نمودهاند. در فرهنگ ملی و مذهبی ما هم پرداختن به امر آموزش از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد. با اندک تعمق به راحتی میتوان نقش مبانی اعتقادی و دینی را در امر آموزش و تعلیم تا حدودی درک نموده چرا که دین مبین اسلام برای ابعاد مختلف زندگی انسان حتی تعلیم و ارتقای کیفیت آموزش فرامینی را متذکر میشود که با کاربست آنها، یقیناً امر یادگیری و آموزش فراگیران دچار تحول خواهد شد. قرآن کریم بارها عموم را به فراگیری دانش و حکمت سفارش کرده است. براین اساس تلاش شده است با ارائه کاربردهایی از ریاضیات در تعالیم دینی ، امر آموزش را در کلاس بهبود داده و گرایش دانش آموزان را به دین افزایش داد.
بسیار پیش می آید که دانش آموزان پس از تدریس یک درس ، از ما می پرسند که این درس، به چه درد ما می خورد؟ و کجا می توانیم ازآن استفاده کنیم؟
ریاضیات به عنوان یک درس اصلی است که داشتن درک درست از آن در آینده ی تحصیلی دانش آموزان و طبعاً پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد . همچنین شامل کلیه ارتباطات ریاضی با زندگی روزمرّه ، سایر علوم و کاربردهایی در زندگی آینده ی دانش آموزاست. به این ترتیب در برنامه درسی و آموزشی، برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم از قبیل : هنر، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و... و از همه مهمتر در آموزه های دینی، باید مدّ نظر قرار گیرد . در صورتی که این موارد در آموزش دیده نشود ، این سؤ الا ت همیشه در ذهن دانش آموز باقی می ماند .
از طرفی با توجه به جهان شمولی دین اسلام و ساری و جاری بودن آن در تمام ابعاد زندگی می توان از آموزه های دینی برای آموزش ریاضیات بهره برد چرا که هدف تعلیم و تربیت چیزی جز رسیدن به کمالات انسانی و نزدیکی به پروردگار نیست. دراین پژوهش سعی شده است که ارتباط دروس کتاب ریاضی اول راهنمایی با سایر علوم و همچنین کاربرد آنها در دنیای امروز ی و مهمتر از همه ارتباط ریاضی با آموزه های دینی تا حدودی بررسی شود
درباره :
روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|

مقاله : روانشناسي نوجوان
قسمتي از مقاله :
نوجوانان و جوانان قشر عظيمي از جمعيت هر کشور خصوصاً جامعه ما را تشکيل ميدهند. آنان سرمايههاي ارزشمند جامعه و اميدهاي درخشان مملکت تلقي ميشوند و عامل بسيار مهمي در رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور به شمار ميروند و از ايشان انتظار ميرود که در آيندهاي نه چندان دور مسئوليت عظيم و سنگين اداره چرخهاي مملکت خود را عهدهدار گردند. آيين مقدس اسلام عنايت خاصي به نسل جوان داشته و آنان رااز جنبههاي مادي، معنوي، اخلاقي، اجتماعي، رواني و تربيتي تحت مراقبت قرار داده است. اولياءگرامي اسلام نوجواني و جواني را در رديف بزرگترين نعمتهاي الهي در زندگي بشر شناخته و به انحاء مختلف به آن توجه نمودهاند. براي نمونه پيامبر گرامي اسلام (ص) ميفرمايند : در قيامت هيچ بندهاي قدم از قدم برنميدارد مگر آنکه به اين پرسشها پاسخ دهد:
▪ اول آنکه عمرش را در چه کاري سپري کرده
▪ دوم آنکه جوانيش را در چه راهي صرف کرده است.
حضرت علي (ع) ميفرمايند : دو چيز است که قدر و قيمتشان شناخته نيست مگر آنکه از دست بروند، يکي جواني و ديگري تندرستي. در اسلام همچنين از نوجواني و جوني به عنوان منزل قوت و نيرومندي ايام زندگي ياد شده است که بين ضعف ايام کودکي و ناتواني دورة پيري قرار گرفته است. همانطور که فلسفي نوشته است، ايام جوان يدوران قوت و قدرت است؛ دوران نشاظ و شادماني و اميد است ؛ دوران شور و التهاب است؛ دوران کار و تلاش است؛ مزارع سرسبز با نيروي نسل جوان آباد است؛ معادن با سعي و کوشش نسل جوان استخراج ميشود؛ عمران و آباديها مديو همت نسل جوان است و سرانجام دفاع از مرزها و حقظ استقلال و امنيت کشور به عهده نسل جوان است. رسيدن به بلوغ جنسي، جسمي ، عقلي ، رواني و عاطفي و اجتماعي که جوان را در برآوردن نقشهاي فوق ياري بخشد مستلزم گذر موفق از مراحل کودکي و نوجواني است و بدون شک خانواده نقش مؤثري را در اين زمينه ايفا ميکند.
خانواده اولين نماينده جامعه است که کودک سالها ياوليه عمر خودرا در آن ميگذراند و وظيفه دارد که نوزاد وابسته، فاقد فرهنگ و لذت جو را به موجودي خودياور، با فرهنگ و مسئوليت پذير بار آورد. در اين روند که اجتماعي شدن نام دارد والدين نه تنها در برابر کودک بلکه در برابر جامعهاي که او بايد با آن سازش يابد مسئوليت و در صورتي که نتوانند کودک خود را د رجريان رش با ملاکهاي معيني که هنجار اجتماعي ناميده ميشود، تطبيق دهند و رهنمودهاي عقلي،اجتماعي و اخلاقي را در وي مستقر سازند در انجام وظيفه خود قصور نمودهاند.
والدين به عنوان اولين مربي و معلم کودک، در تربيت و چگونگي رفتارهاي وي مهمترين نقش را ايفا ميکنند و بيتوجهي و اهمال در اين امر عواقب وخيمي را در زندگي کودک به وجود ميآورد. رفتار کودک عکسالعملي به عوامل محيطي و خصوصاً به عملکرد والدينش ميباشد. چنانچه رفتار والدين با کودک براساس صداقت، دوستي، احترام و پذيرش باشد، کودک احساس امنيت و آرامش ميکند و از ابتلا به بسياري نابسامانيها محفوظ ميماند. از سوي ديگر، انتقادهاي بيجا و بيمورد و روابط خانوادگي گسسته و نابسامان کودک را مضطرب و آزرده خاطرميسازد و موجبات ابتلاء وي به بسياري از مشکلات رفتاري را فراهم ميآورد.
بنا به گفته ستيرپدران مادران معلميني هستند که در مشکلترين مدرسه دنيا براي آدمسازي خدمت ميکنند. مدرسهاي که مدير، معلم ومستخدم آن خودشان هستند، و تعطيلات ،ارتقاءمقام و حقوق ندارد. مدرسهاي ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روزه که حداقل ۱۸ سال براي هر فرد خدمت ميکند. علاوه بر اين مدرسهاي با دو رييس که با وجود آن مشکلات بسياري پيش ميآيد. اين سخترين، پراضطرابترين و پرزحمتترين کار است و احتياج به حد اعلاي حوصله، گذشت، خوشاخلاقي، کارداني، علاقه، آگاهي و دانش دارد.
خانواده اولين مدرسه کودک است که طفل نگرش نسبت به خود، زندگي و مردم در آن ميآموزد.
حضرت علي (ع) ميفرمايد : لا ميراث کألادب هيچ ارثي براي فرزند بهتر از ادب و تربيت نيست و يا ما نحل والداً نحلاً افضل من ادب حسن. بخشش و تفضيل هيچ پدري به فرزندش بهتر از عطيه ادب و تربيت پسنديده نيست.
اهميت تأثير خانواده بر رفتار فرد به قدري است که همه نظريهپردازان توجه خود را به آن معطوف نمودهاند. ديدگاه بيولوژيکي ـ فيزيولوژيکي به شاهت فرزند به والدين به لحاظ زيستي توجه دارد و تربيت وي در محيط خانواده را باعث شباهت مضاعف ميداند. نظريه روان پويايي به تأثير قاطع والدين و محيط خانوادگي در پنج سال اول رشد در شکلگيري شخصيت فرد اشاره دارد. نظريه يادگيري رفتاري ـ اجتماعي.........
درباره :
روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
|
|
|
|
|
آمار کاربران |
 |
|
|
|
|
عضويت سريع |
 |
|
|
|
|
دانلود فونت هاي كاربردي |
 |
|
|
دريافت Download ( Farsi Fonts - Arabic Fonts ) Font
نام فايل | اسم فونت | اسم فونت | ARABICS.TTF | Arabic Style | عربيک استايل | ARSHIA.TTF | Arshia | ارشيا | BADR.TTF | Badr | بدر | BADRB.TTF | Badr Bold | بدر بولد | BSEPEHR.TTF | Sepehr | سپهر | COMPSET.TTF | Compset | کامپ ست | COMPSETB.TTF | Compset Bold | کامپ ست بولد | ELHAM.TTF | Elham | الهام | FANTEZY.TTF | Fantezy | فانتزي | FARNAZ.TTF | Farnaz | فرناز | FERDOSI.TTF | Ferdosi | فردوسي | HOMA.TTF | Homa | هما | IranNastaliq.ttf | Iran Nastaliq | ايران نستعليق | JADIDB.TTF | Jadid Bold | جديد بولد | KAMRAN.TTF | Kamran | کامران | KAMRANB.TTF | Kamran Bold | کامران بولد | KOODAKB.TTF | Koodak Bold | کودک بولد | LOTUS.TTF | Lotus | لوتوس | LOTUSB.TTF | Lotus Bold | لوتوس بولد | MAJIDSH.TTF | Majid shadow | مجيد شدو | MITRA.TTF | Mitra | ميترا | MITRAB.TTF | Mitra Bold | ميترا بولد | NASIMB.TTF | Nasim Bold | نسيم بولد | NAZANIN.TTF | Nazanin | نازنين | NAZANINB.TTF | Nazanin Bold | نازنين بولد | PERSIAN.TTF | Pershian Nimrooz | پرشين نيمروز | Persweb.ttf | Persian Web | پرشين وب | PFONT.TTF | Persian Font | پرشين فونت | ROYA.TTF | Roya | رويا | ROYAB.TTF | Roya Bold | رويا بولد | SEPEHR.TTF | Sepehr | سپهر | SINAB.TTF | Sina Bold | سينا بولد | TABASSOM.TTF | Tabassom | تبسم | TITRB.TTF | Titr Bold | تيتر بولد | TRAFFIC.TTF | Teraffic | ترافيک | TRAFFICB.TTF | Teraffic Bold | ترافيک بولد | YAGUT.TTF | Yagut | ياقوت | YAGUTB.TTF | Yagut Bold | ياقوت بولد | ZAR.TTF | Zar | زر | ZARB.TTF | Zar Bold | زر بولد |
|
|
|
مطالب محبوب |
 |
|
|
|
|
خبرنامه |
 |
|
|
برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود
 لطفا صبر کنید ...
|
|
|
پيوند هاي روانه |
 |
|
|
|
|
لینک دوستان |
 |
|
|
|
|
فالنامه |
 |
|
|
|
|
|