پايان نامه : بررسی میزان کارایی و اثر بخشی برنامه های پرورشی در دوران راهنمایی
مطالعه موردي : مدرسه ایران
از جمله نهادهای آموزش و پرورش نهاد امور تربیتی است که برای مقابله با فرهنگ بیگانه و پیدا کردن ضمیر دانش آموزان فعالیتهای دامنه داری دارد را در مدارس به عهده داشته است. یکی از فعالیتهای این نهاد تشکیل فعالیتهای فوق برنامه و کلاس پرورشی در مدارس راهنمایی می باشد. برنامه و محتوای کلاسهای پرورشی و فعالتهای فوق برنامه از یک سو ایجاد زمینه¬های رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را وجهه ی همت قرارمی دهند و تلاش می کنند شرایط مناسب و مطلوب در چهارچوب فضای کلاس و مدرسه برای آنان فراهم آورد و از سویی دیگر سازماندهی اصولی¬تر فعالیتهای پرورشی در مدارس ونیز ایجادتسهیل درفعالیتهای مربیان تربیتی رادرصدد برنامه های خود قرارداده است
و همین طور کلام پرمغز و عمیقتر از امیرالمؤمنین علی(ع) که می فرماید:
«کودکان خود را برای زمانی به غیر از روزگار خویش پرورش دهید، زیرا آنان در روزگاری که با دوران شما متفاوت است به دنیا آمده اند.(www.lege.ir1education.html)
در محیط مدرسه دانش آموزان در صدد رفع نیازهای فکری و عاطفی خود برمی آیند مدرسه با ایجاد برنامه های فرهنگی و فوق برنامه آنها را به سوی مسیری صحیح که با این نیازها هم خوانی داشته باشد سوق می دهند و خواهان شکوفاشدن هر چه بیشتر استعدادهای نهفته در وجود این دانش آموزان است. از این سری فعالیتهای فوق برنامه آنها را در جهت بهبود وضعیت فکری و پرورشی در بعد اخلاقی یاری می رساند.
دانش آموزان با انجام این نوع برنامه ها در کنار تعالیم دانش، پیوندی عمیق بین مدرسه و خود ایجاد می¬کند و چون این برنامه از برنامه ی مدرسه جداست انتخاب آنها بر حسب علایق و نیازهای دانش آموزان طراحی می شود. در نتیجه دانش آموزان کشش و جاذبه ی بیشتری برای آنها دارند و با علاقه ی بیشتری به این نوع برنامه ها جذب می شوند.
دانش آموزان دوران راهنمایی که تازه وارد مرحله ی سرنوشت ساز نوجوانی شده اند بیشتر در معرض خطر نفوذ فرهنگ بیگانه و ابتلا شدن به آن هستند.
در نتیجه دراین برهه از زمان بیشتر از همیشه وجود برنامه ی پرورشی و تربیتی که بتواند آنها را با فرهنگ های اصیل اسلامی آشنا سازد احساس می¬شود.
بنابراین مربیان پرورشی می بایستی با ایجاد یک جو دوستانه و غیر رسمی و با به وجود آوردن برنامه¬های متنوع فرهنگی و تربیتی دانش آموزان را در بعد پرورشی خلاق و مبتکر بار بیارند.
آموزش و پرورش هر كشوري بر اساس نيازها، آرمانها و فرهنگ آن كشور، دوره ها و مراحلي را طراحي و با تعيين محتوا و فعاليتهاي ويژه اي تلاش مي كنند به اهداف خويش نائل گردد.
نظام آموزش و پرورش كشور ما نيز به لحاظ كلي از اين قاعده مستثني نيست.
موضوع تحقیق: این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی و کارایی برنامه های پرورشی بر روی دانش¬آموزان مدرسه راهنمایی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
اهداف تحقیق: هدف اصلی تحقیق: دستیابی به میزان کارایی و اثربخشی برنامه های پرورشی بر روی دانش آموزان دوران راهنمایی میباشد.
اهداف جزئی نیز شامل:
1. بررسی میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای پرورشی
2. موفقیت های به دست آمده در مسابقات فرهنگی-هنری مثبل:شعر، داستان، احکام، صنایع دستی، نقاشی و...
3. میزان تأثیر فعالیتهای فوق برنامه بر درونی کردن ارزشهای اسلامی
4. تأثیر فعالیتهای فوق برنامه در پر شدن اوقات فراغت دانش آموزان
5. ارزیابی کیفیت مسابقات نشریه دیواری، شعر و قصه بر روی دانش آموزان است.
درباره :
بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , تربيت معلم و چشم انداز توسعه ,
|