
پایان نامه : بررسي نقش تربيت معلم در ساختار وزارت آموزش و پرورش
فرمت : word
تعداد صفحه : 180 قیمت : مبلغ ۲۴ هزار تومان
ازآنجاكه درآموزش وپرورش،نقش نيروي انساني بسيار بااهميت است ومعلم از مهمترين عوامل موثر در رشد وتوسعه ي كيفي ومحتوايي آموزش وپرورش به شمارمي رود، لذا نبايدمسئله ي گزينش معلم رابه تصادف محول كرد وافرادي به مراكز تربيت معلم راه دادكه فاقد شرايط كافي براي احراز اين حرفه باشند. بدون ترديد اگر در اين زمينه دست به انتخاب اصلح نزنيم وگروهي به عنوان معلمان آينده ي مملكت انتخاب شوند كه هم از حيث استعدادوتوانايي وهم از جهت علاقه ورغبت براي تربيت وكسب تخصص آمادگي كمتري داشته باشند،ديگر نمي توان اميد داشت كه از همان مرحله ي آغازين از نظر دسترسي به كيفيت مطلوب در آموزش وپرورش بادشواريهايي روبه رونشويم.بايد شرط ورود به مراكز تربيت معلم راصرف نظر ازاين كه فرد در كدام دوره ي تحصيلي قصد تدريس دارد،به طور يكسان،داشتن ديپلم متوسطه كامل باسوابق درخشان تحصيلي ودارابودن ساير ويژگيهاي لازم دانست.
بايد در انتخاب معلم،روشي به كاربردكه مبتني برمعيارها وموازيني،از نظر علمي معتبرو از حيث نتيجه قاطع واطمينان بخش باشد تاازآن طريق بتوان همه ي ابعاد وجود متقاضي رامتناسب باهمه ي ضرورتهاي اشتغال دراين حرفه ارزشيابي كرد وسرانجام از تلفيق ويژگي هاي فردي،داوطلبان،شاخصهاي معتبري معين نمود وبرمبناي آن شاخصها،بتوان بهترين وشايسته ترين متقاضيان رابه مراكز تربيت معلم معرفي كرد.
بعداز مرحله ي انتخاب،دومين مرحله ي تامين نيروي انساني،باعنوان«ترببت و آماده سازي معلمان »مطرح مي شود.بي گمان افراد منتخب،هرچندبهترين عناصرگروه متقاضي حرفه ي معلمي باشند،اماهنوزمعلم شايسته و كارآزموده نيستند وبايدباگذراندن دوره هاي تربيتي وتخصصي كه تحت پوشش علمي دانشگاهها وموسسات آموزشي عالي قراردارد،براي قبول مسئوليت در مدرسه آماده شوند.
در اين روزگار اغلب كارشناسان امورتربيتي براين باورند كه رسالت معلم واهميت كارآموزش وپرورش مستلزم آن است كه معلمان،عموما از تخصص حرفه اي وآزمودگي وتحصيلات بيشتروبالاتر برخوردار باشند.آنان براين اعتقادند كه جامعه مجازنيست در مناطق روستايي و شهرهاي كوچك به حدنصاب كمتروخفيف توانمنديهاي معلمان قانع باشند؛زيرااين خود محروميتها ونارساييهاي آموزشي دراين مناطق راتشديدوتمديدمي كند.باقبول اين نقطه نظرمعلمان درهمه ي مناطق كشورمان بايدحد نصاب معين وموردقبول تحصيلات وتخصص بهره مند شوند. اين ديدگاه تربيتي وجود نظام چندمرحله اي تربيت معلم رانفي مي كند واين ضرورت راپيش مي آورد كه همه ي معلمان،اعم ازآنكه در آينده درچند منطقه اي به خدمت گمارده شوند ،ازآزمودگي و خبرگي حرفه اي و تحصيلات بالاتر بهره مند شوند.باپذيرش اين اصل،نخست بايدكارشناسان،الگوي سازماني تربيت معلم رابرمبناي يك برنامه ي واحد بازمان كافي تحصيلي وانتخاب داوطلبان باتحصيلات بالاتر(دارندگان ديپلم متوسطه)با همكاري دانشگاهها طراحي كنند،تابدينسان تحصيلات تخصصي داوطلبان تدريس در مدارس رابه حد نصابي قابل قبول رساند،زيرااجراي برنامه دراز مدت تربيت معلم احتمالا شايستگي واهميت بيشتر حرفه اي را براي كار آموزشي فراهم مي آورد. ناگفته نماند که آماده شدن داوطلبا از یک سو به وجود برنامه های درسی معتبر ومفیدبستگی داردو ازسویی موکول به آن است که اجرای برنامه های تحصیلی درجهتی باشد که ویژگیهای لازم برای اشتغال به کار تربیت وتعلیم رادر انتخاب شدگان فراهم آورد.برای تحقق این منظور،نخست لازم است طول دوره های تحصیلی درمراکز تربیت معلم را برای معلمان دوره ی ابتدایی وراهنمایی، برابر بادوره ی کارشناسی وبرای دبیران مدارس متوسطه ومراکز پیش دانشگاهی ،برابربادوره ی کارشناسی ارشد افزایش داد...........
بررسي سيرتحولات در قلمرو تربيت معلم درايران از آغاز تاسيس دارالفنون به عنوان نخستين مركز تربيت معلم تاكنون نشانگر اين واقعيت است كه گرچه اين نهاد تربيتي دستخوش تغييرات ومورد بازنگري مستمر به ويژه در جهت توسعه كمي قرار گرفته است ليكن به لحاظ فقدان ضمانتهاي قانوني، مالي واجرايي نتوانسته است باايجاد تحول در راهبردها و رويكردهاي سنتي جايگاه پراهميتي در فرايند اصلاحات وتوسعه كيفي ومحتوايي آموزش وپرورش پيداكند لذا بي سبب نيست كه امروزه نظام تربيت معلم در كشورمان به علت ضعف فرهنگ برنامه ريزي علمي ونبود فرايند ارزيابي از نتايج و پيشرفت مراحل اجرايي طرحهاي اصلاحي ،با تنگناها ونارساييهاي بسياري چون كمبود اعتبارات مالي ،نبود اهداف روشن در زمينه گزينش و آماده سازي معلمان و استخدام آنان ، فقدان تشكيلات تازه اي به منظور تحقق بخشيدن به آرمانها و ارزشهاي جديدي كه در راستاي تامين كادر شايسته آموزشي كه بتوانند بابهره گيري از شايستگيهاي حرفه اي خود نقش كليدي رادر فرايند اصلاحات آموزش ايفانمايند ،مواجه است.اگر به طرح هاي توسعه تربيت معلم وتغييرات كمي مربوط به آن طي دودهه اخير، توجه كنيم در مي يابيم كه نظام تربيت معلم براي دوره هاي مختلف در طول سالهاي گذشته ، تفاوت هايي داشته است. به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي وتغيير در دوره هاي تحصيلي مراكز تربيت معلم ،دانشسراهاي مقدماتي وراهنمايي تحصيلي و مركز تربيت مربي ، تعطيل ومراكزتربيت معلم دوساله در رشته هاي مختلف بدون هيچ گونه پشتوانه مطالعات وتحقيقاتي داير گرديد.اين تغيير كه بر اساس سليقه و علايق فردي مديران سطوح بالاي وزارت آموزش وپرورش صورت گرفته است و حجم عظيمي از سرمايه ، كار وتلاش در جهت برنامه ريزي درسي ،تاليف كتابهاي درسي ،ايجاد امكانات و تجهيزات براي اين دوره ها رابه دنبال داشت. پس از گذشت چند سال به دلايل باز شناخته نشده اي ،دانشسراهاي تربيت معلم دوساله وچهار ساله در كنارمراكز دوساله ي تربيت معلم تاسيس شدند. اين دانشسراها پس از مدتي فعاليت بار ديگر به تعطيلي گراييدند. حال اين سووال مطرح مي شود بر اساس چه منطق وبرمبناي كدام يك از يافته هاي تحقيقاتي اين دانشسراها داير شدند ودلايل انحلال آنها چه بوده است ؟هزينه هاي از بين رفته و تلاشهاي انجام شده در اين جريان راچگونه مي توان جبران نمود؟و سرانجام ،نتايج حاصل ازاين تصميمات كه فاقد پشتوانه تحقيقاتي بوده است چه تاثيرات منفي در روند توسعه ي تربيت وآماده سازي معلمان در سطح كشور داشته است؟آيا بااجراي چنين طرحهايي كه بدون توجه به نيازهاي كمي وكيفي كشور در زمينه ي تربيت معلم صورت مي گيرد،اين برنامه ها بخش مهمي از جامعيت وكارايي خود رااز دست نمي دهند ونظام تربيت معلم راباتمام كمبودها ونواقصي كه از گذشته وارث آن است بامشكلات ومعضلات جديدتري روبه رونمي سازد................
فهرست مطالب
مقدمه
فصل يكم ـ كليات
- بيان مسأله
- اهميت پژوهش
- هدف پژوهش
- پرسشهاى پژوهش
- كليد واژه ها
فصل دوم ـ ادبيات و پيشينه پژوهش
- سيرتحولات نظام تربيت معلم در ايران
- چگونگي گرينش معلم
- شيوه هاي استخدام و جذب معلمان
- جايگاه تربيت و به كار گيري معلمان در قوانين آموزش و پرورش
- تامين و تربيت نيروي انساني
- سياست هاي اجرايي تامين نيرو در دوره هاي مختلف
- برنامه ريزي نيروي انساني در آموزش و پرورش
- ماموريت هاي وزارت آموزش و پرورش
- ساختار آموزش و پرورش
- نمودارهاي ستاد آموزش و پرورش
- سطوح تصميم گيري در سازمان هاي آموزش و پرورش
- رويكردهاي توسعه و بهبود كيفيت در آموزش و پرورش
- پيشينه پژوهشي
فصل سوم ـ روش تحقيق
- روش پژوهش
- روش گردآوري اطلاعات
- تجزيه و تحليل يافته ها
- جامعه آماريو نمونه تحقيق
فصل چهارم - تجزيه و تحليل
- تربيت و به كار گيري معلمان در قوانين آموزش و پرورش
- قوانين آموزش و پرورش در ايران
- قانون تشكيل شوراهاي منطقه اي
- شوراي عالي آموزش و پرورش و قوانين آن
- قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش در استانها، شْهرستانها و مناطق
- تربيت معلم و آموزش ضمن خدمت
- قانون تاسيس دارالمعلمين مركزي
- قانون تربيت معلم و تاسيس دانشسراهاي مقدماتي
- دانشسراي كشاورزي و ساير مراكز تربيت معلم
- دانشگاه تربيت معلم
- قوانين و مقررات تربيت معلم پس از انقلاب اسلامي
- مراكز تربيت معلم فتي و حرفه اي
- تعهد خدمت در آموزش و پرورش
- آموزش ضمن خدمت
- قانون تشويق معلمان باز نشسته به ادامه همكاري با آموزش و پرورش
- قانون اهداف و وظايف آموزش و پرورش
- آموزش متعهدين خدمت در آموزش و پرورش
- لايحه نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران
- جدول عوامل و ضوابط طرح طبقه بندي مشاغل معلمان
- لايحه اصلاح سلختار نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران
- اصلاحات در آموزش و پرورش
- منشوراصلاحات در آموزش و پرورش
- سند ملي توسعه آموزش و پرورش
- دانشگاه تربيت معلم پيامبر اعظم
ساختارها و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش
- سازمان اداري و تحولات تشكيلاتي وزارت آموزش و پرورش تا سال 1358
- تفكيك و تقسيم وزارت فرهنگ به دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و هنر
- تشكيل وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و آموزش عالي
- تشكيلات ستادي آموزش و پرورش در سال 1350
- وزارت آموزش و پرورش در سال 1357
- تشكيلات ستادي وزارت آموزش و پرورش از 1350 تا 1357
- تحول ساختاري وزارت آموزش و پرورش بعد از انقلاب تا 1371
- معاونت هاي مرتبط با به كار گيري معلمان در نمودار تشكيلاتي سال 1358
- تشكيلات ستادي آموزش و پرورش تا سال 1384
- بررسي و تحليل ساختار و تشكيلات آموزش و پرورش ايران
- تشكيلات ستادي آموزش و پرورش در سال 1383
- تشكيلات ستادي آموزش و پرورش در سال 1385
- تشكيلات ستادي آموزش و پرورش در سال 1387
- تشكيلات ستادي آموزش و پرورش در سال 1388
فصل پنجم - يافته ها، نتيجه بررسي، محدوديتها و پيشنهادها
- يافته ها- نتيجه بررسي
- محدوديت ها
- پيشنهادها
منابع
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
بررسی نگرش دینی دانشجویان , تربيت معلم و چشم انداز توسعه ,
|