
پروژه : طراحي يك framework جهت مسائل كلاسيك هوش مصنوعي
فرمت : pdf
تعداد صفحه : 156
قیمت : مبلغ ۱۵ هزار تومان
چكيده :
دانش و تکنيکهاي هوش مصنوعي در سال هاي گذشته رشد قابل ملاحظه اي داشته است، به طوري که حجم زيادي از اطلاعات در علوم کامپيوتر را به خود اختصاص داده است. محققين زيادي در حال حاضر مشغول فعاليت در اين زمينه ميباشند. تاريخچه هوش مصنوعي با بازي ها و مسائلي پيوند دارد که در سده ها و دهه هاي گذشته مورد توجه قرار گرفته و بررسي شد هاند. بازي هايي مانند شطرنج و معماي ٨ puzzle)) و مسائلي مانند پاندول وارونه و فروشنده دوره گرد که بعضي ها قبل از پيدايش کامپيوتر بررسي شده اند وبا پيشرفت علوم کامپيوتر، توانايي بازي کامپيوتر در مقابل انسان موضوع جالبي بود که باعث پيشرفت هاي زيادي در هوش مصنوعي و تکنيک هاي آن گرديد. هم اکنون نيز کار بر روي بسياري از اين مسائل ادامه دارد و چه از نظر تئوري و چه از نظر عملي حل بيشتر اين مسائل راهگشاي بسياري از مشكلات هوش مصنوعي است يکي از مشکلاتي که همواره پيش پاي محققين اين رشته وجود داشته و علاوه بر سادگي آن، راه حل جامعي براي آن موجود نميباشد، نبود يک مجموعه کامل و با دسترسي آسان از مثالها و مسائل موجود در اين زمينه است. تحقيق دربارهي تکنيکهاي هوش مصنوعي نياز به يک سري مسائلي دارد که توانائي پيادهسازي اين تکنيکها را دارا باشند. اين مجموعه بايد به صورت فرمال و ساختار يافته موجود باشد تا نتيجه کار افراد مختلف بر روي مسائل، به صورت هماهنگ و قابل مقايسه مشخص شود همچنين بررسي اين نکته که محققين قبلي چه کارهايي در قبال حل هر مساله با تکنيکهاي خاص انجام دادهاند نيز موضوع مورد علاقه و نياز اکثر افرادي است که در حال کار بر روي آن مسائل و تکنيکها ميباشند.
در اين پروژه ما قصد طراحي يك framework براي مسائل كلاسيك هوش مصنوعي را داريم. هر مسأله داراي ساختار خاصي مي باشد و فاكتورهاي خود را دارد . هدف از طراحي اين ،framework ساخت بانك اطلاعاتي كاملي از اين مسائل است . براي ذخيره ي مسائل ، نياز به ساختار يكنواختي است كه همه ي آنها در اين ساختار تعريف شوند . براي ساخت اين ،framework ابتدا كليه مسائل موجود جمع آوري ، طبقه بندي و بررسي شده است و تكنيك هاي اعمال شده بر روي آنها نيز به اين مجموعه اضافه شده است . سپس بانك اطلاعاتي مورد نظر طراحي و پياده سازي شده و با نرم افزار واسط ساخته شده ، سيستم اصلي را تشكيل مي دهد . اين سيستم با عنوان( Computer Aided Research Tool (CART امكانات قابل قبولي را در اختيار محققين قرار مي دهد كه از آن جمله مي توان به جستجو و پردازش مسائل اشاره كرد .
همچنين اين سيستم داراي قابليت توسعه ي بانك اطلاعاتي و ويرايش آن نيز مي باشد كه براي مسائل مطرح نشده و راه حلهاي جديد در نظر گرفته شده است . از نظر انعطاف پذيري در طراحي نهايت تلاش انجام گرفته است و قابليت توسعه نرم افزار نيز در نظر گرفته شده است .
در ادامه ، در ابتدا مروري كوتاه بر هوش مصنوعي ، تاريخچه ي آن و تكنيك هاي مطرح در آن خواهيم پرداخت. سپس نحوه طراحي framework مورد تظر در فصل ٢ بيان شده است. همچنين مروري بر مسائل کلاسيک نيز در اين فصل ارائه شده است. در فصل ٣ به بررسي مسائل كلاسيك ، طبقه بندي و طراحي framework براي آنها پرداخته شده و در فصل ٤ مراحل تحليل و طراحي سيستم براساس متدولوژي RUP بيان شده است . فصل ٥ نيز مراحل پياده سازي و ساخت سيستم ، چگونگي كار با سيستم و مشخصات آن را بيان مي كند . مطالب اين فصل به عنوان راهنماي كاربر قابل استفاده است . فصل آخر نيز به نتيجه گيري و بيان پيشنهادات پرداخته است.
فهرست موضوعات :
مقدمه
هوش مصنوعي و تكنيك هاي آن
١- مقدمه اي بر هوش مصنوعي و تاريخچه آن
٢- تكنيك هاي هوش مصنوعي
١- بازنمايي دانش
٢- يادگيري
٣- استنتاج
٤- طرح ريزي
٥- جستجو
مسائل كلاسيك در هوش مصنوعي
١- ويژگيهاي مسائل كلاسيك
٢- طراحي ساختاري براي مسائل
١- يك مثال : معماي ٨
٢- انتخاب روش ارائه
٣- اجزاء سازنده ي ساختار
٣- مجموعه مسائل كلاسيك هوش مصنوعي
١- معماي ٨ -Puzzle (Tile Problem)8
٢- مسأله ٨ وزير
٣- تخته نرد .(Backgammon)
٤- هل دادن جعبه (Block pushing)
٥- دنياي جعبه ها (Blocks World)
٦ مسأله زنجيرها (Chains Problem)
٧- چكرز .(Checkers)
٨- شطرنج
٩- پازل مربعهاي رنگ شده
١٠ - جدول كلمات متقاطع (Cross Word Puzzle)
١١ - رياضيات رمزي (Cryptarithmetic)
١٢ - پازل دومينو
١٣ - مسأله فروشنده دوره گرد پويا(Problem Dynamic Traveling Salesman )
١٤ - شطرنج افزايشي (Escalation Chess)
١٥ - كفپوش (Floor Planning)
١٦ - شطرنج پايان مهره (Give-away Chess)
١٧ - گو(Go)
١٨ - دنياي جدولي (Grid World )
١٩ - دنياي خريد خواربار (Grocery Shopping World)
٢٠ - برجهاي هانوي
٢١ - پاندول وارونه (موازنه دسته گاري (Inverted Pendulum )
٢٢ - برنامه ريزي فعاليتها (Job Shop Scheduling)
۲۳ - سفر متوالي اسب Knight's Tour) )
٢٣ - پل هاي Konigsberg
٢٤ - مسأله لجستيكس .(Logistics Problem)
٢٥ - پازل مربع جادويي .(Magic Squre)
٢٦ - رنگ آميزي نقشه (Map Coloring)
٢٧ - ماز (Maze)
٢٨ - راهبان و آدمخواران (Missionaries and Cannibals)
۲۹ - مسأله ميمون و موز
٣٠ - هيولاها و گوي ها (Monsters And Globes)
٣١ - تك مهره (Peg Solitaire)
٣٢ - پوكر .(Poker)
٣٣ - معماي زنداني (Prisoner's Dilemma)
٣٤ - روبوكاپ
٣٥ - طرح ريزي حركت ربات (Robot Motion Planning)
٣٦ - مسيريابي (Route Finding)
٣٧ - مسأله سن ديه گو (San Diego)
٣٨ - اسکرابل (Scrabble)
٣٩ - دنياي شيكي (Shakey's World)
٤٠ - مسأله كفشها و جورابها (Shoes and Socks)
٤١ - مسأله خريد .(Shopping Problem)
٤٢ - پازل قطعات لغزان (Sliding Blocks Puzzle)
٤٣ - سوكوبان (Sokoban Puzzles)
٤٤ - مسأله ازدواج پايدار
٤٥ - سودوكو (Sudoku)
٤٦ - حوزه تاكسي (Taxi Domain )
٤٧ - دوز (Tic–Tac–Toe)
٤٨ - فروشنده دوره گرد (Traveling Salesman Problem ) (TSP)
٤٩ دنياي جاروب
٥٠ - مسأله پارچ آب
٥١ - دنياي ديو (Wumpus World)
٥٢ - مسأله پنج خانه (گورخر) (Zebra (Five house problem
تحليل و طراحي سيستم بانك اطلاعاتي مسائل كلاسيك
١- متدولوژي هاي توسعه نرم افزار
١- متدولوژي RUP
٢- انتخاب متدولوژي مورد استفاده
٢- فاز آغاز
٣- فاز جزئيات
١- معماري سيستم
٢- طراحي و مدلسازي سيستم
٤- طراحي واسط كاربري
١- مدلهاي مختلف واسط كاربري
٢- واسط كاربري هوشمند
٣- روش مدل سازي واسط كاربري با استفاده از UML
٤- مدل سازي واسط كاربري سيستم
پياده سازي و اجراي سيستم
١- كد برنامه
۲- نسخه نهائي و طريقه نصب برنامه
۳- اجراي برنامه
٤- امكانات ويرايشي سيستم
٥- يك سناريوي فرضي
جمع بندي و پيشنهاد
مراجع
پيوست
فهرست شکلها و جداول
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
شبکه عصبی , هوش مصنوعي , هوش مصنوعی ,
|