
پروژه : آموزش مجازي
فرمت : word
تعداد صفحه : 110 قیمت : مبلغ ۱۵ هزار تومان
چكيده:
عصر کنوني را عصر ارتباطات، عصر انفجار اطلاعات، عصر فراصنعتي، عصر دانش و غيره ناميده¬اند. در اين عصر، قافله دانش و فناوري با سرعتي باورناپذير و شگفت انگيز پيش مي¬رود و اگر جوامع بخواهند هم¬پاي اين قافله راه بسپارند، بايستي حرکت کُند و سنتي خويش را کنار گذاشته و آهنگي تند و سريع براي گام برداشتن اختيار کنند که اگر جز اين باشد از قافله باز مي¬مانند و اين به مفهوم گسستن حلقه ارتباط ايشان با ديگر جوامع و انزواست. در اين چرخه تحولات و پيشرفت فناوري، آنچه بيش از همه جوامع بشري را تحت تاثير قرار داده، ظهور فناوري ارتباطات و اطلاعات (Information &Communication Technology(ICT)) است. اين فناوري نظريه مک لوهان را مبني بر کوچک شدن جهان و ايجاد دهکده جهاني محقق کرده و به گونه اي باورنکردني، فاصله¬ها را از ميان برداشته و ارتباطات را بسيار سهل¬تر از پيش در سطح جهان برقرار ساخته است. هم¬زمان با تغييرات سريع فنون و مهارت¬ها و ظهور پديده¬هاي نوين در فناوري اطلاعات و تأثير آنها بر شيوه¬ها و روش¬هاي زيستن، فرايند آموزش نيز که يکي از ارکان اساسي و بنيادين جوامع است متحول و دگرگون شده¬است. در عصر سقراط آموزش به روش استاد و شاگردي بود. مهارت¬ها و فنون تنوع چنداني نداشت و روش¬هاي گوناگون آموزش ناشناخته بودند. در روش شاگرد و استادي ابزار خاصي براي ارزيابي فراگير (شاگرد) وجود نداشت و آموزش کاملاً به شرايط فراگير استاد و محيط بستگي داشت. منطق ارسطويي، مکاشفه و ديالکتيک سقراطي مبناي مباحث بيشتر مدارس بود. پس ازاين دوران، آموزش به روش¬هاي معمول و متداول کنوني و با تدريس آموزگار در مکاني مشخص و با حضور بيش از يک يا دو شاگرد شکل گرفت. به تدريج با گسترده شدن جوامع و براي ايجاد امکان تعليم و تعلّم در مناطق دورافتاده و غيرقابل دسترس يا براي افرادي که به علل مختلف امکان حضور در جايي مشخص براي يادگيري را نداشتند « آموزش از راه دور » به وجود آمد...........
اینترنت و فضای مجازی منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستند. با تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوری¬های نوین ارتباطی در عرصه¬های مختلف زندگی انسان¬ها رخ داده¬است، تعلیم و تربیت نیز از این قاعده¬ی تغییرات مستثنی نیست. در عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شده¬اند و نمی¬توان یکی از این دو را بدون دیگری به راحتی به دست آورد. فضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار می¬دهد و با ویژگی¬هایی چون بی زمانی و بی مکانی، تعاملی بودن و... قابلیت¬های زیادی در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار کاربران خود قرار می دهد. اصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، دانشگاه مجازی و ... اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از آموزش الکترونیک دارد که در مقابل آموزش سنتی و معمول امروزه در حال جایگیری در سیستم¬های آموزشی کشورهای مختلف است. در آموزش سنتی به خاطر حضور فیزیکی در زمان و مکان، دانشجو، استاد و محتوا و منابع درسی، مشارکت و تعاملی چهره به چهره با یکدیگر قرار دارند و ویژگی اصلی آموزش نیز همین تعاملات است که از طریق آن دانش و اطلاعات بین افراد رد و بدل می¬شود و به حجم و محتوای دانش اضافه می¬شود و یا در آن تغییراتی ایجاد می¬شود. این ویژگی آموزش در صورت جدید آموزش که آموزش الکترونیک یا از راه دور است نیز حضور بارز و روشن دارد و بر حسب محیطی که در ان عمل می کند، از ویژگی¬های و قابلیت¬های فضای مجازی برای عملکردش استفاده می کند.
مسئله اصلي در آموزش امروز دسترسي به اطلاعات بيشتر نيست در حقيقت يکي از چالش¬هاي دانشجويان، معني بخشيدن به حجم محتوايي است که با آن روبه رو مي¬شوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات است. به خاطر انفجار اطلاعات و پيشرفت¬هاي همراه با آن در ارتباطات به رويکردهاي جديد نياز داريم.
در حقيقت ياد گيري الکترونيکي باعث شده¬است که متوجه بعضي از نقص¬هاي فعلي آموزش مانند سخنراني¬هاي طولاني بشويم يادگيري الکترونيکي توانايي¬هاي منحصر به فردي در پشتيباني از ارتباط غير همزمان و مشارکتي در محيط آموزشي پويا و با قابليت سازگاري دارد. ايجاد اجتماع آموزشي نقاد و مشارکتي بخشي جدا نشدني از آموزش عالي است. توانايي ياد گيري الکترونيکي قابليت برقراري ارتباط بين افراد به صورت شخصي و گروهي را دارد. يکي از ديدگاه¬هاي معمول و مورد قبول که به وسيله يادگيري الکترونيکي عملي¬تر شده¬است، اين است که آموزش مفاهيم سطح بالاتر ناگزير گفتگوهاي زيادي را ايجاد مي¬کند. پژوهش در محيط آموزشي چهره به چهره و مبتني بر رسانه مزاياي به کار گيري ياد گيري مشارکتي را در پشتيباني از سطوح بالا اثبات مي¬کند.
مسئله و سئوال اصلي در اين تحقيق بررسي ميزان تعامل پذيري آموزش از راه دور است و درك اين مطلب كه در محيط آموزشي مجازي به علت اينكه تعاملات از نوع رو در رو نيست آيا اين امر در ميزان يادگيري فراگيرندگان تاثير دارد يا خير؟
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: آموزش الكترونيكي
1-1- آموزش الكترونيكي
1-1-1- تعريف آموزش الکترونيکي
1-1-2 ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی در تجارت
1-2- مزاياي آموزش الکترونيکي
1-2-1- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه مدير
1-2-2- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه استاد.
1-2-3- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه توليدکنندگان محتواي آموزشي
1-2-4- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه دانشجو
1-3- محدوديت هاي آموزش الکترونيکي
1-4- روش ها و ابزارهاي آموزش الکترونيکي
1-4-1- تلويزيون آموزشي
1-4-2- ويديوکنفرانس تعاملي
1-4-3- آموزش مبتني بر رايانهComputer Based Training
1-4-4- آموزش مبتني بر اينترنت و وب
1-5- سيستم هاي مديريت در آموزش الکترونيکي (مديريت آموزشي)
1-5-1- تعريف سيستم مديريت آموزشي (System LMS ( Learning Management
1-5-2- سيستم مديريت محتوا
1-5-2-1- استاندارد در سيستم مديريت محتوا
1-5-2-2- بسته هاي آموزشي قابل استفاده مجدد (RLO( Reusable Learning Objects
1-5-3- سيستم مديريت محتواي یادگیری
1-5-4- سيستم هاي مديريت آموزشي نوين
1-5-5- انتخاب سيستم هاي مديريت آموزشي
1-5-6- ابزارهاي توسعه استراتژي مداوم آموزشي
1-5-7- سيستم پشتيباني عملکرد الکترونيکي
فصل دوم: استاندارد سازي
2-1- استانداردسازي در آموزش الکترونيکي
2-1-1 ضرورت استانداردسازي
2-2- استانداردهاي مطرح در آموزش الکترونيک
2-2-1- استانداردهاي متا¬ديتا و Interoperability
2-2-2- استاندارد AICC
2-2-3- استاندارد IEEE LTSC
2-3- برخي موسسات استانداردسازي
2-3-1- موسسه IMS ( (Instruction Management System
2-3-2- موسسه ADLSCORM((Advanced Distributed Learning
2-3-3- Dublin Core
2-3-4- ARIADNE (اتحاديه آموزش از راه دور و ايجاد مرجع و شبکه هاي توزيع براي اروپا)
فصل سوم: پياده سازي
3-1- پياده سازي و عملياتي کردن آموزش الکترونيکي
3-2- نيازهاي قابل بررسي در آموزش الکترونيکي
3-3- مراحل عملي تحقق آموزش الکترونيکي
3-3-1- انواع روش¬هاي ارزيابي
3-4- مراحل پياده سازي آموزش الکترونيکي
3-4-1- آماده شدن براي آموزش الکترونيکي
3-4-2- تعيين استراتژي
3-4-3- انتخاب فناوري و محتوا
3-4-4- معرفي و ارائه آموزشي الکترونيکي به همه افراد سازمان
3-4-5- گسترش پياده سازي سيستم به همه موسسات وابسته
3-4-6- ارزيابي و گزارش کردن نتايج پياده سازي سيستم
فصل چهارم: نتيجه گيري
نتيجه گيري
مراجع و منابع
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
آتاماتای یادگیر , تجارت الکترونیک ,
|