
تحقيق : بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان
فرمت : word
تعداد صفحه : 80
قیمت : مبلغ ۱۱ هزار تومان
مقدمه :
بطور كلي انجام يك تحقيق مستلزم هدفهاي است كه اين هدفها از پيش در نظر هر محققي نقش بسته است چون تشويق در مدارس راهنمائي بطور تمامي مستقيم وغير مستقيم صورت مي گيرد وباد اهداف تحقيق نيز در برگيرنده روشها باشد لازم به ذكر است كه تشويق آموز قادر به انجام آن خواهد بود تا فرآيندهاي ياد گيري او تقويت شده وعلاقه به حل مسائل پيدا نمايد در اين صورت هدفهاي اين تحقيق عبارتند از :
1- انواع تشويق مستقيم عملكرد ومستقيم دانش آموز را تقويت مي نمايد.
2- روشهاي غير مستقيم تشويق نيز باعث افزايش كارايي دانش آموزان مي گردد
از آنجائيكه خانواده ها ومدارس ابتدايي ترين ومهمترين كانون پرورش وتربيت كودكان ونوجوانان هستند وگردانندگان آنها والدين و آموزگاران هستند واصلي ترين نقش را دراين زمينه به عهده دارند بايد با اصول وقوانين تربيت آشنايي كامل داشته باشند وآن را به عنوان احسن بكار گيرند. چرا كه اگر اين اصول وقوانين بكار برده نشوند نبايد درانتظار موفقيت آموزش و پرورش باشيم. بنابراين فساد وتزلزل جبران ناپذير آينده مان دور از انتظار نخواهد بود دراين مصداق شاعر معروف سعدي شيرازي گفت :
خشت اول گر نهد مهار كج تا ثريا مي رود ديوار كج
تشويق نيروها واستعدادهاي دانش آموزان را به كار مي اندازد واستقامت آنها را در كارها زياد مي كند وموجبات سرعت در كارهاي بدني را فراهم مي كند ودر كارهاي فكري موجب سعي وكوشش بيشتري مي گردد . تشويق وتقويت رفتار مثبت كودكان سبب شكل گيري عادات مطلوب در آنان مي شود. به عبارت ديگر از آنجا كه از طريق رفتارهاي تشويق آميز كلامي وغير كلامي مادي وعنوي فردي وگروهي مستقيم وغير مستقيم مربي بيش از هر چيز به يك نياز هم نوجوانان يعني نياز به محبت متعلق وتوجه پاسخ داده مي شود.
ما شاهد بيشترين مؤثرترين وپايدارترين اثر در رفتار آنان هستيم در حالي كه وقتي دانش آموزي را تنبيه مي كنيمن نه تنها به هيچ يك از نيازهاي خطري واساسي او پاسخ نمي دهيم بلكه تعادل حياتي اش را برهم زده او را با تجربه ناخوش آيندي كه همواره ازآن گريز دارد مواجه مي كنيم ولو اينكه بطور موقت رفتار مطلوب آن را كنترل كرده باشيم .رسول خدا پايه رفتار با كودكان و نوجوانان را بر محبت استوار كرده وسفارش مي كند كه آنان را گرامي بداريم وبا جايزه اي كه امكان وفايش هست انان را تشويق نمائيم. استفاده ازروش تشويق ومحبت يكي از روشهاي تربيتي بسيار مؤثر ونشانه صدر ونقش مطمئنه داشتن فرد است. خداي تعالي رمز پيروزي پيامبر اكرم (ص) رادر همين شرح صدور محبت ورزي پيامبر به امت خود مي داند : به موجب لطف ورحمت الهي برايشان اموزشي نجواه وبا انان مشورت كن ( وبه آنان شخصيت بده ) كودك اگر از لحاظ درسي واخلاقي در سطح غير قابل قبولي باشد بايد نقطه مثبتي در وضع رفتار وظاهر او يافت وازآن بعنوان جاي پاي براي تشويق وي استفاده كرده مثلا ممكن است دستهايش لطيف واز آن بعنوان جاي پاي براي تشويق وي استفاده كرده مثلا ممكن است دستهايش لطيف ويا موي سرش اصلاح شده ومرتب باشد همچنين ممكن است به تميزي كفشهايش اهميت بده ويا دفتر وكتاب خودرا خوب نگه داري كند. به هر حال بايد از همان نقطه مثبت و روزنه كوچك نوري به زندگي تحصيلي كودك تابيده شخصيت قابل قبولي از او ساخت وزندگي جديدي را برايش پي ريزي كرد. سرگرميها وعلائق كودك نيز نبايد از نظر معلم دور نمايد ............
با توجه به تحقيقات انجام شده از فصل يك تا فصل سوم ، دراين فصل سؤالاتي مطرح وبراي سؤالات مطرح شده حدود 30 گزاره تهيه وتنظيم گرديد وبين دبيران ومربيان تربيتي شهرستان نمونه بخش وجمع آوري انجام گرفت ودر فصل دوم نيز پيشينه مطالعاتي ونقد وبررسي انجام شده ودر فصل سوم هم براي 30 گزاره تهيه شده وجدول نمودار رسم نموديم واز آنها نتيجه گيري وتفسير نموديم واز فصل سوم با توجه به تجزيه وتحليل هايي كه انجام گرفت در فصل سوم ارائه شد.
جامعه آماري پژوهش حاضر را معلمان ومربيان مقطع راهنمايي شهرستان نمونه تشكيل مي دهند كه ازبين آنها 50 نفر دبيران و 50 نفر مربي تربيتي بصورت تصادفي انتخاب شده است ودراين پژوهش از روشهاي آمار توصيفي ورسم جداول فراواني ونمودار ستوني ونتايج بصورت مقايسه اي استفاده شده است
فهرست مطالب
- فصل اول :
- طرح تحقيق
- مقدمه
- بيان مسئله
- اهداف تحقيق
- اهميت موضوع تحقيق
- فرضيه هاي تحقيق
- تعريف واژه ها واصطلاحات
- موانع ومحدوديت هاي تحقيق
-
- فصل دوم
- ادبيات تحقيق
- پيشينه تحقيق
- ايجاد شوق ودلبستگي به علم دانش شاگردان
- مواسات ودلسوزي معلم نسبت به شاگردان
- عامل لطف ومحبت
- فروتني ونرمش نسبت به دانش آموزان
- تشويق شاگردان به اشتغالات علمي وتحريص بر تكرار دروس
- رعايت مساوات در توجه ومحبت به شاگردان
- احترام به شاگردان وتوجه به مزاياي آنها
- تشويق دانش آموزان بي علاقه وسهل انگار
- نقد وبررسي تحقيقات انجام شده
-
- فصل سوم
- روش تحقيق
- جامعه آماري
- نمونه و روش نمونه گيري
- وسايل جمع آوري اطلاعات
- روش جمع آوري اطلاعات
-
- فصل چهارم
- يافته ها وتجزيه وتحليل اطلاعات
- بررسي سؤال اول تحقيق
- نتيجه گيري
- بررسي سؤال دوم تحقيق
- نتيجه گيري
- بررسي سؤال سوم تحقيق
- نتيجه گيري
- بررسي سؤال چهارم تحقيق
- نتيجه گيري
- بررسي سؤال پنجم تحقيق
- نتيجه گيري
-
- فصل پنجم
- خلاصه ونتيجه گيري
- پيشنهادات
- منابع و مأخذ
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان ,
|