
پروژه : بررسي مراکز تجاری در شهر
(مطالعه ی موردی بازار بزرگ اسلامشهر )
فرمت : word
تعداد صفحه : 77
قیمت : مبلغ ۸ هزار تومان
چكيده
بازارها مكاني هستند كه تبادلات اقتصادي فرهنگي و اجتماعي در آن ها صورت ميگيرد و اهميت دادن به چنين نهادهايي در شهرها دليل نقشي است كه اين مكان ها به عهده دارندو عملكردشان جوابگويي به نيازها واحتياجات زندگي روزمره انسان ها ميباشد. همچنين بازارها مكاني هايي مي باشند كه بازندگي روزمره مردم در ارتباط اند. بنابراين بازار نه فقط به عنوان فضايي اقتصادي بلكه نهادي اجتماعي و ميراثي فرهنگي است كه در تنظيم روابط اجتماعي موثر بوده است و درهم تنيده شدن روابط گوناگون بازاريان باعث ايجاد نقش هاي اجتماعي و اقتصادي در آن شده است. ساختار كنش متقابل فروشنده و خريدار موجب خلق فضاهاي فرهنگي متعدد ومتفاوتي مي شود كه زمينه مناسبي جهت مطالعات مردم شناسي راايجاد مي كند و درمقايسه با انواع نظام هاي اقتصادي بازار ويژگي منحصر به فرد دارد. امروزه با رشد گسترده ي اين مراكز بخصوص در كلان شهرها مواجه ايم. اما چرا ؟ سوال اينست كه آيا نيازهاي انسان تفاوت كرده است ؟ با اينكه فضاي شهري اين تيپ از مراكز خريد را مي طلبد ؟........
شهر كالبدي از بافت هاي درهم تنيده ي انساني است كه در روابط اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي كنشگران يك جامعه نمود مي يابدو بازارهاي تجاري مدرن به عنوان پديده اي نوپادر كشورهاي در حال توسعه برپيچيدگي اين سيستم افزوده است. هنگام مواجهه با پديده ي " مراكز تجاري در شهر " ظاهرا مي بايست در جوامع مدن و پيشرفته به دنبال مطالعه برروي آن بود و اين درحالي است كه در بطن اين مراكز با مسائلي درگير مي شويم كه عمدتا در جوامع پيشين و به اصطلاح سنتي ولو با شكلي متفاوت هم وجودداشته است. مسائلي همچون : دادو ستد ، حضور خريدار و فروشنده ، كالا ، خدمات ، تبليغات حدود مشخص صنفي اتحاديه ها قوانين بازاري ارتباطات گشترده و پيچيده و ....اما مسلما در خلال تحول ظاهري شهري رفته رفته با ورود به عرصه مدرنيزاسيون شهري بالطبع شكل و فرم مراكز متعدد شهري اعم از مراكز مسكوني صنعتي درماني آموزشي و در اين جا موكدا بازارهاو مراكز تجاري دستخوش تغييرات قابل توجهي شده كه درابتدا از ظاهر آن ها شروع شد و سپس در اشكال دروني وكنشگران آن ها نيز بروز نمود. در اين مطالعه تلاش شده است تا به تشريح و تحليل يك مركز تجاري تحت عنوان " بازار بزرگ مركزي اسلامشهر "در محله موسوم به " سرنوري " درحومه تهران پرداخته شود. در طول تحقيق سعي در ارزيابي نقش وجايگاه اين مركز به شهر اسلامشهر و شناخت عوامل موثر بر پيشرفت آن شده ا ست كه در ادامه خواهد آمد.
دادهها و مستندات تحليل به كمك روش هاي صرفا كيفي و مردم نگاري بخصوص مشاهده ومصاحبه هاي عميق بدست آمده است. يافته هاي اين تحقيق نشان ميدهد روند پيشرفت اين مركز از هنگام افتتاح كه تقريبا يك دهه از ان مي گذرد تا به امروز به نحومطلوبي بوده است. مصاحبه شدگان عوامل متعددي رادراين قضيه دخيل مي دانند كه مهمترين آن ها عبارتنداز :
1- جايگاه فيزيكي و محل احداث بازار كه در مركز شهر اسلامشهر بعنوان محله اي ارتباطي و مهم واقع شده است.
2- وجوداجناس و اقلام ضروري و مايحتاج اوليه ي خانوارها با قيمتي مناسب
3- امنيت فوق العاده ي مركز كه اخيرا به شكل مناسي ارگانيك و ساختارمند شده است.
فهرست مطالب :
I. بخش اول :
- چكيده
- مقدمه
- طرح مسئله
- بررسي ادبيات موضوع
- ارائه پرسش هاي تحقيق
- جامعه ( مركز) مورد مطالعه
- روش شناسي و سطوح مطالعه
- اهميت موضوع تحقيق
- مشكلات تحقيق
II . بخش دوم
- يافته هاي تحقيق :
- مورفولوژي ، كاركردها و روابط حوزه هاي دروني و بيروني پاساژ
- بازار بزرگ مركزي اسلامشهر و :
- سيستم هاي نظارتي – ارتباطي
- قشربندي مردم
- سيستم حمل و نقل
- كاركرد هاي تفريحي بيروني
- بانك ها
- تحليل عام فرايندهاي فضايي محل
- جايگاه فيزيكي بازار
- امكانات پاساژ
- ميزان موقيت پاساژ
- ارزيابي سيستم امنيتي – كنترلي پاساژ و روند تغييرات آن
- آزمون وضعيت امنيت پاساژ در شب چهارشنبه سوري
- تيپولوژي و تحليل كالبدي كنشگران و روابط آن ها
- آسيب شناسي پاساژ
- هزنيه ي شارژ
- غرفه هاي خالي درون پاساژ
- فاصله ي پاساژ از تيپ ايده آل يك مركز تجاري
- آينده ي بازار بزرگ مركزي اسلامشهر
- بررسي مكانيسم هاي بازسازی سيستم هاي اقتصادي – اجتماعي گذشته
(روابط نسلي ومناسبات اجتماعي )
- تحليل فضايي محل
- تحليل زماني – نشانه اي محل :
- زمان نورماتيو وهنجارمند پاساژ
- زمان سيستم نشانه شناسي بازار
- نشانه هاي نورماتيو ومستقيم پاساژ
- تحليل فرهنگي محل :
- فرهنگ حضور در پاساژ
- فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها
- نتيجه گيري
- منابع و مآخذ
- متن پياده شده ي مصاحبه ها
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
بررسي مراکز تجاری در شهر ,
|