
مقاله : بررسي راه های کسب و حفظ مزیت رقابتی Competitive Advantage
فرمت : word
تعداد صفحه : 49
قیمت : مبلغ ۱۲هزار تومان
مقدمه
در شرایطی که اقتصاد، مراحل تکاملی جهانی شدن خود را می گذراند، نگرش حوزه های مختلف کسب وکار به خصوص در زمینه ارائه خدمات به مشتریان، تحولی فلسفی و اساسی پیدا کرده است. تحول صورت گرفته در جایگاه استراتژیک مشتریان در بازارهای رقابتی امروز، شیوه و نحوه برقراری و حفظ ارتباط با مشتریان را دگرگون ساخته است. بنگاه های اقتصادی امروز، در پی برقراری ارتباط یک به یک با مشتریان ارزشمند خود هستند به نحوی که بخشی از نیروی رقابتی شرکت های تولیدی و خدماتی، صرف جذب، نگهداری و پایدار نمودن روابط با مشتریان می گردد و برای این منظور، باید به مزیتی دست یابند که رقبا فاقد آن هستند و نیز سرعت تقلید از آن کند باشد.(علوی و صنایعی، ص1)
مزیت رقابتی از موضوعات مهمی است که در سال های اخیر در ادبیات مدیریت و بازاریابی استراتژیک مورد تاکید قرار گرفته است. در این رابطه، چشم اندازهای متفاوتی نسبت به عوامل تعیین کننده و موثر ارائه شده است؛ جایی که نظریه پردازان سازمان صنعتی ، عوامل محیطی را عوامل مسلط و تعیین کننده مزیت رقابتی میدانند. اولین شخص از میان این نظریه پردازان، بین است که در سال 1968 نظریه خود را بیان داشت. با این حال نظریه پرداز معروف این گروه مایکل پورتر محسوب می شود. طبق مدل پورتر، واحد اصلی برای تجزیه و تحلیل، صنعت است. در این راستا وی اعتقاد دارد که سودآوری شرکت ها به جذابیت صنعت و موقعیت نسبی شرکت در صنعت بستگی دارد. طبق این مدل، چنانچه استراتژی باعث شود که سازمان، فعالیت ها را متفاوت و متمایز از رقبا انجام دهد در آن صورت، شایستگی های محوری امکان انتخاب تنوع و تمایز را تسهیل می کنند و باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمان می شوند.(, 2003, p. 960 De Toni, A. & Tonchia, S.)
از نظریات دیگر این گروه می توان به نظریه آمیت و شومیکر اشاره کرد. طبق نظر این دو، سودآوری شرکت به میزان سازگاری دارایی های استراتژیک و عوامل استراتژیک صنعت بستگی دارد و لذا اساس مزیت رقابتی بر مبنای تعامل سازمان صنعتی و تئوری شایستگی قرار می گیرد.(Amit, R. & Schoemake., 1993, p. 39)
در مقابل این دسته از نظریات، تعدادی از تئوری پردازان بر اهمیت عوامل درون سازمانی در کسب مزیت رقابتی تاکید دارند که از آن جمله می توان به نگرش بر مبنای منابع و نگرش قابلت های پویا اشاره کرد.
نگرش بر مبنای منابع، سازمان ها را به عنوان مجموعه های منابع می نگرد و معتقد است که مبنای مزیت رقابتی سازمان، منابع آن است، مشروط بر این که ویژگی های نادر بودن، با ارزش بودن، قابلیت جایگزینی اندک، و تقلیدناپذیر بودن یا مشکل بودن تقلید را دارا باشند. به بیان دیگر، منبع مزیت رقابتی، منابع سازمان است و در صورتی که منابع، ویژگی های چهارگانه فوق را داشته باشند مزیت رقابتی از نوع پایدار خواهد بود.(Lismen, 2004, pp. 17-35)
نگرش قابلیت های پویا، منبع مزیت رقابتی را فرایندهای متمایز( راههای هماهنگی و ترکیب) می داند. در این نگرش، واژه «پویا» اشاره به ظرفیت بازسازی شایستگی های سازگار با محیط متغیر کسب و کار، وابستگی های مسیر معین و موقعیت های واقعی بازار دارد و واژه «قابلیت ها» به نقش کلیدی مدیریت استراتژیک در تطابق- سازی، یکپارچه سازی و پیکربندی مجدد شایستگی ها، منابع و مهارت های سازمانی جهت تامین الزامات محیط متغیر تاکید می کند.
بر اساس این نگرش امکان خرید قابلیت های پویا از بازار وجود نداشته، ایجاد آن مستلزم فرایندهای پویای مدیریتی درون سازمان است.(Miguel, 2002)
به طور کلی می توان گفت که در نظریات محیطی، واحد تجزیه و تحلیل، صنعت، و در نظریات مبتنی بر منابع و قابلیت های پویا و نیز نظریه شایستگی های محوری، واحد تجزیه و تحلیل، سازمان است.
در تحقیق حاضر سعی می شود که مختصری در مورد مزیت رقابتی و مفهوم آن، انواع آن و نیز راه های کسب و حفظ مزیت رقابتی و دیگر نکات مهم درمورد این عامل تعیین کننده بُرد و پیشرفت در بازارها و صنایع امروزی بحث شود
فهرست مطالب :
1-رقابت و عوامل تاثیرگذار بر آن
2-مزیت رقابتی
2-1-مفهوم مزیت رقابتی
3-انواع مزيت رقابتي
3-1-مزيت موقعيتي در مقابل مزیت جنبشي (پويا)
3-2-مزيت متجانس در مقابل مزیت نامتجانس
3-3-مزيت مشهود در مقابل مزیت نامشهود
3-4-مزيت ساده در مقابل مزیت مركب
3-5-مزيت موقتي در مقابل مزیت پايدار
4-فرسایش مزیت رقابتی
5-ابعاد مزیت رقابتی
5-1-ماهیت مزیت رقابتی
5-2-شکل مزیت رقابتی
5-3-محل مزیت رقابتی
5-4-اثر مزیت رقابتی
6-قلمرو علّي مزيت رقابتي
6-1-مزيت هاي رقابتي قلمرو نيروي انساني
6-1-1-نقش مهارتهاي انساني در كسب مزيت رقابتي
6-1-2-ديدگاه منبع محور به مزيت رقابتي
6-1-3-چارچوب VRIO
6-2-مزيت هاي رقابتي قلمرو سازماني
6-3-مزيت هاي رقابتي قلمرو مجازي
6-4-مزيت هاي رقابتي قلمرو محيطي
7-هوشمندی رقابتی
8-مزیت رقابتی ملل
8-1-مدل الماس
8-2-تبیین ابعاد مدل الماس
9-الزام هاي مزيت رقابتي
10-مزیت رقابتی دایمی و پایدار
10-1-مزيت رقابتي پايدار حاصل فعاليت گروههاست
11-نقش الگوی سرآمدی در کسب مزیت رقابتی
11-1-راهکارهای کسب مزیت رقابتی
11-2-نقش مدل سرآمدی
ب- پیاده سازی الگوی سرآمدی در سازمان
11-3-استراتژی های مدل سرآمدی
12-جمع بندی
13-نتیجه گیری
منابع فارسی
منابع لاتین
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
مزیت رقابتی ,
|