
تحقیق رشته زبان و ادبيات فارسي با عنوان بررسی عوامل موثر در تربيت انسان از ديدگاه مولوي در مثنوی
فرمت : word
تعداد صفحه : 49 قیمت : مبلغ ۷ هزار تومان
چكيده:
هدف از ارائه اين تحقيق اين است كه نظرات تربيتي مولوي و شاعران قبل و بعد از او در بارهي اين موضوع مشخص شود زيرا تربيت موضوعي بوده كه از ابتداي آفرينش تا كنون همواره ذهن انسانها را به خود مشغول داشته است. مولوي نيز در مثنوي خود كه هنرمندانهترين مثنوي تربيتي در ادبيات فارسي است به اين موضوع اهميت فراواني قائل شده است. مثنوي درياي عميقي است كه انواع گوهرهاي انديشه و تربيت و اخلاق را ميتوان در آن پيدا كرد. همه چيز در آن هست؛ قرآن، تفسير، حكمت، عرفان و.... پند و حكمتي نيست كه آثار آن را در مثنوي نيابيم. مثنوي گنجايش آن را دارد كه به انواع مختلف تحليل و تشريح شود.
در اين پژوهش كوشيده شده تا انديشههاي ذهني مولانا جلالالدين محمد بلخي، عارف و شاعر سدهي هفتم هجري در بارهي تعليم و تربيت مورد بحث و بررسي قرار گيرد. پژوهنده در اين مجموعه در نظر دارد تا با ارائه بيتهايي از مثنوي مولوي و عرضه مثالهاي روشن به تبين تعليم و تربيت در طي طريق كمالات انساني بپردازد و آنها را يك جا و در بارهي موضوع تعليم و تربيت دسته بندي كند.
محقق با مراجعه به كتابخانهها و پژوهشكدهها از چندين كتاب مرتبط با موضوع بهره گرفته تا پيشينه موضوع از لحاظ علمي غناي بيشتري يابد.
براي انتخاب روش تحقيق( كتابخانهاي) ابتدا انديشههاي فكري مولوي در مثنوي مورد بررسي قرار گرفته و سپس آثار بزرگاني را كه در مثنوي مولوي دست به قلم بردهاند بررسي شده ودر آخر مطالب مورد نظر در باب تعليم و تربيت جمع آوري و طبقه بندي گرديده است.
است از محدوديتها ميتوان به پراكندگي موضوعي ادبيات مثنوي و يك دست نبودن آنها اشاره كرد. كه در نهايت در فصل چهارم به سوالات تحقيق پاسخگويي شده است. از مهم ترين نتايج پژوهش اين است كه از نظر مولوي هدف از تعليم و تربيت انسانها رسيدن به عشق الهي است كه حتي ملكوتيان را هم در آن راهي نيست، براي رسيدن به اين مقام بايد پلكان ترقي را پيمود و مقام قرب الهي رسيد.
تا آن جا كه مولوي ميگويد:
از جمادي مردم و نامي شدم وز نما مردم به حيوان برزدم
حملهي ديگر بميرم از بشر تا بر آرم از ملا يك بال و بر
بار ديگر از ملك پرّان شوم آنچه اندر وهم نايد آن شوم
فهرست مطالب
- فصل اول: كليات
- مقدمه
- بيان مسئله:
- اهداف تحقيق
- هدف اصلي
- اهداف فرعي
- پرسشهاي مطالعاتي
- پرسش( هدف) اصلي
- پرسشهاي فرعي، جزعي
- حدود مطالعاتي:
- تعاريف مفهومي اصطلاحات
- فصل دوم: ادبيات و پيشينه تحقيق
- تعليم و تربيت
- معناي مثنوي
- شرح حال مولوي
- شمس در قونيه
- شور و حال مولوي
- آثار مولانا
- مثنوي معنوي
- كتابهاي تاثير گذار در مثنوي
- انسان از ديدگاه مولانا در مثنوي
- بخش اول: عوامل موثر در تربيت انسان
- 1ـ هم نشيني
- 2ـ پير و مرشد
- 3ـ دعا
- 4ـ عبادت
- 5ـ مشورت در امور
- بخش دوم: موانع تربيتي
- 1ـ شيطان نفس
- 2ـ دنيا پرستي
- 3ـ وهم و خيال
- 4ـ كبر و خود بيني
- 5ـ حرص وطمع
- بخش سوم: فضايل اخلاقي
- 1ـ كرامت نفس
- 2ـ درد مندي وآگاهي
- 3ـ سخاوت و بخشندگي
- 4ـ خاموشي
- 5ـ راستگويي
- 6 ـ تواضع
- بخش چهارم: ويژگيها خاص تربيتي در مثنوي
- عشق و نقش تربيتي آن:
- بخش پنجم: قصه تمثيل ونقش تربيتي آن
- تحقيقات انجام شده در ايران
- تحقيقات انجام شده در خارج از ايران:
- جمع بندي فصل دوم
- نظر مولوي در باره تعليم و تربيت:
- فصل سوم: روش تحقيق
- روش تحقيق:
- روشهاي جمعآوري اطلاعات:
- فصل چهارم: بحث و نتيجهگيري
- خلاصه يافتهها:
- پاسخ به پرسشهاي مطالعاتي:
- پيشنهادها
- مشكلات تحقيق
- منابع:
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
بررسی انسان شناسانه مسئله توسعه با تاکید بر موقعیت گروهی از انجمن های غیر دولتی , بررسی اندیشه های مطهری از دید اجتماعی، فلسفی ، اخلاقی، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی , شعرا . نويسندگان ,
|